La neteja dels grafitis que ocupen els laterals dels trens del servei de Rodalies suposa un cost extraordinari per a les administracions. Segons detallava aquest dissabte en una entrevista a Cope Catalunya el coordinador del Pla de Rodalies a Catalunya, Pere Macias, aquests treballs d’adequació dels combois van costar només durant l’any passat prop de 9,5 milions d’euros, una xifra que suposa un increment del 30% respecte a la registrada el 2019.
“El problema més gran és que els grafiters són violents“, assegura Macias, que remarca que la majoria de retards i afectacions que pateix el servei de Rodalies estan provocades per “actes vandàlics, comportaments incívics i atropellaments”. En aquest sentit, el coordinador del Pla de Rodalies creu que es pot provar de mitigar els efectes d’aquestes pràctiques, però admet que és complicat poder erradicar-les per complet.
Precisament, amb l’objectiu de fer una tasca preventiva que eviti aquests actes vandàlics, des de Rodalies s’està apostant per incrementar el nombre de vigilants, que ha augmentat un 30%, i també per introduir sistemes com la vigilància a través de drons o millores en la intel·ligència artificial de les càmeres de videovigilància de les estacions per tal de detectar aquests comportaments. La intenció dels responsables del servei és poder mantenir el 97% de puntualitat que donen les estadístiques al servei de Rodalies, unes xifres que superen als registres de ciutats com París, Londres o Lió i que certifiquen l’aposta de les autoritats per aconseguir consolidar la fiabilitat de les línies.
Inversió de 5.110 milions d’euros
Cal recordar que la inversió prevista per part de Renfe en infraestructures i nous trens en els pròximes anys suma un tota de prop de 5.110 milions d’euros, ja se n’han adjudicat 2.203, el 43% del total. Cal recordar que durant el 2020 es van poder adjudicar molt poques partides perquè no hi havia pràcticament projectes licitats del 2019.