Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Protesta en contra de substituir la llosa de Sant Antoni per trànsit
  • CA

La llosa Sant Antoni genera debat. Si els últims mesos s’havien manifestat els detractors de la plataforma que continua ocupant el tram de la ronda Sant Antoni on es va instal·lar la carpa del mercat provisional fins a 2018, ara aixequen la veu els col·lectius oposats a la pretensió de treure-la per fer passar de nou vehicles per l’avinguda.

Fem Sant Antoni i la Xarxa Veïnal del Raval s’han concentrat aquest dilluns a la ronda, al punt que uneix els dos barris. Totes dues plataformes s’han declarat a favor de mantenir el tram lliure de vehicles i pacificat “per a usos ciutadans”, han assenyalat en un comunicat.

Totes dues organitzacions esgrimeixen que fa 15 anys que el tram va quedar sense circulació, jutgen que no s’han produït problemes d’accessibilitat a l’entorn i es declaren en contra de reobrir-lo a la circulació, com contempla una proposta de 2018 que la majoria de l’Ajuntament s’ha compromès a implantar. El ple del consistori va aprovar una moció de Cs l’abril passat per recuperar el projecte, aparaulat fa quatre anys amb representants veïnals i comercials de la ronda Sant Antoni i que preveu una pacificació light amb pas de vehicles.

El veïnat de Sant Antoni i del Raval ens hem acostumat a caminar i fer-hi activitats, gràcies a que ha deixat de ser una frontera entre els dos barris”, postulen Fem Sant Antoni i la Xarxa Veïnal del Raval. Les dues entitats addueixen que, amb el debat en torn a la llosa de Sant Antoni, s’obre una oportunitat perquè “s’hi desenvolupi un projecte verd que permeti conservar un espai que contribueixi a disminuir la contaminació i el soroll de la nostra ciutat i millori la qualitat de vida del veïnat”.

Divergències entre comuns i PSC

Les dues plataformes veïnals han rebut el suport d’altres entitats, com les associacions de famílies d’alumnes de diversos centres educatius de l’entorn. La seva postura s’assimila a la dels comuns, reticents fins ara a tirar endavant la proposta de 2018 per reobrir el tram al trànsit i partidaris de modificar la secció que s’havia previst al projecte, reduint un carril de circulació. La possible reobertura del tram de la ronda de Sant Antoni ocupat per la llosa és un motiu més de discrepància entre comuns i PSC, socis al govern de Barcelona.

Els socialistes estan d’acord amb recuperar el model de 2018 tal com es va acordar amb representants veïnals. Fem Sant Antoni i la Xarxa Veïnal del Raval repliquen que la proposta no gaudia de prou consens i que no es va organitzar un procés participatiu per obrir el debat a tota la ciutadania. La llosa ha sigut focus de queixes veïnals per la presència d’un mercat de la misèria i denuncien que sovinteja l’incivisme i la petita delinqüència. L’Ajuntament va admetre el març passat més de 1.000 infraccions a 2021 i 1.700 persones desallotjades a la plataforma que cobreix la calçada que separa Sant Antoni i el Raval i, alhora, els districtes de l’Eixample i de Ciutat Vella.

Activitats a l’espera de les obres

L’Ajuntament treballa amb la idea de retirar la llosa el 2023, tal com el regidor de l’Eixample, Pau Gonzàlez, va apuntar en una entrevista al TOT Barcelona. Mentre no comencen les obres per eliminar-la, l’Ajuntament preveu invertir 241.000 euros perquè la plataforma allotgi usos provisionals i procurar així esvair les queixes veïnals.

El consistori confia que, amb les actuacions momentànies fins que no es despleguin les obres, l’espai resulti més amable al veïnat. S’hi instal·laran quatre espais per fer-hi activitats veïnals cada dia de la setmana als dos trams de llosa que hi ha a la ronda de Sant Antoni, entre Comte d’Urgell i Casanova. Seran les àgores, nom que ha triat l’Ajuntament. De fet, espera que les activitats puguin començar aquest mateix mes de maig i s’allarguin fins que comencin les obres.

Segons explica Betevé, en el document de licitació hi consten dos tipus diferents d’àgores: dues de diàries, amb activitats cada dia, i dues d’eventuals que es muntaran i desmuntaran en funció de si s’organitza algun tipus d’activitat puntual addicional. En aquest sentit, es preveuen dues àgores diàries, una entre Urgell i Riera Alta, i l’altra entre Riera Alta i Casanova, amb activitats que es faran cada dia de la setmana.

Pel que fa a la temàtica, una de les àgores diàries se centrarà en activitats infantils i juvenils, mentre que l’altra serà per a adults. I un segon model d’àgora serà l’eventual, en els mateixos trams, però només es muntaran si les entitats dels barris de Sant Antoni i del Raval tenen alguna activitat pròpia que vulguin oferir.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ricard a maig 09, 2022 | 21:43
    Ricard maig 09, 2022 | 21:43
    Com es nota que els que es manifestaven no viuen davant la llosa. No hi ha res millor per tenir xivarri al barri que foragitar-hi el trànsit de cotxes, i deixar que la genteta faci de les seves a la nit, amb la tradicional i negligent l'aquiescència municipal. Els manifestants no saben que demostren una profunda insolidaritat amb els veïns que patiran el soroll. Ximples.
  2. Icona del comentari de: Cecilia a maig 10, 2022 | 16:13
    Cecilia maig 10, 2022 | 16:13
    Visc al carrer Comte d'Urgell, a ltocar del mercat i no podem obrir les finestres per culpa de la circulació que transita per aquest carrer. A lestiu, no sentim la televisió. Cal que repensem el model de barri. És genial pacificar carrers però que no sigui en detriment d'altres que són eternes autopistes al nostre barri, Urgell, Sepúlveda...
  3. Icona del comentari de: Anònim a maig 10, 2022 | 21:12
    Anònim maig 10, 2022 | 21:12
    Mejor personas caminando que coches. El incivismo de la gente se cura con educación y tiempo.

Respon a Cecilia Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa