Aquesta setmana us proposem al TOT Barcelona un viatge en el temps a principis del segle XX. El FC Barcelona no feia ni dues dècades que s’havia constituït com a entitat i el 14 de març del 1909 inaugurava al carrer de la Indústria -l’actual carrer de París de la capital catalana- l’estadi que es convertiria en el seu gran feu durant gairebé tretze anys, passant a la història com l’escenari on va néixer el sobrenom culers, en referència als aficionats del Barça. Una fotografia d’aquella època compartida recentment a xarxes ens mostra una plantilla de dotze jugadors acompanyats del president del club i del tresorer. Algunes cares us poden semblar familiars, però sabríeu dir algun dels noms que conformaven aquell primer equip blaugrana aleshores?

La instantània en qüestió a la qual ens referim i que obert el debat ha estat recuperada aquests dies per l’usuari Catalunya Color, un perfil que es dedica a posar color a fotografies antigues en blanc i negre de tot el territori català. A través de les xarxes socials, el perfil ha compartit la imatge, que data de finals del 1909, de manera que tot fa pensar que correspon a l’equip que va integrar la plantilla durant la temporada 1909-1910.
D’esquerra a dreta, si comencem per la fila de dalt troben en Joan Gamper -que aleshores feia les funcions de tresorer del club-, seguit de Paco Brú Sanz, Miguel Samuel ‘Junior’ Morris Yrisarri, Romà Solà Brunet, José Quirante Pineda, Otto Gmelin -que durant la temporada 1909-1910 va ser president de l’entitat-, Joan Francesc Grau i Francesc Sanz. Enmig, de genolls, trobem Enric Peris de Vargas i, passant a la part inferior de la imatge, apareixen Romà Forns Saldaña, Charles Malcolm Wallace Midgley, Carlos Comamala López-del Pan, Joan Macià Rodón i Arsenio Comamala López-del Pan.
La foto original pic.twitter.com/IUINahYPEf
— Catalunya Color (@CatalunyaColor) May 12, 2026
Homenatge municipal a l’expresident Josep Sunyol
Cal recordar que aquest 2026 es commemora el 90è aniversari de l’assassinat de Josep Sunyol, expresident del FC Barcelona i diputat republicà a les Corts espanyoles. El dirigent blaugrana era interceptat per les tropes franquistes el 6 d’agost del 1936 a la serra de Guadarrama (Madrid), durant una visita al front de batalla pocs dies després del cop d’estat. Tant ell com els seus tres acompanyants -l’exporter de RCD Espanyol Pere Ventura Virgili, un oficial català de l’exèrcit republicà destinat a Madrid (Company) i un xofer (Quintanilla)- eren afusellats en aquesta zona muntanyosa madrilenya.

A partir d’un prec presentat pel grup municipal d’ERC durant el passat plenari del mes de maig, l’Ajuntament de Barcelona s’ha compromès a impulsar un “acte públic d’homenatge i memòria” en record a Sunyol nou dècades després del seu tràgic desenllaç. És important remarcar que mai s’ha arribat a trobar la tomba o la fosa comuna on van ser llençats els cossos, una circumstància que no ha fet més que alimentar al llarg dels anys les teories d’un possible complot contra una figura cabdal de la societat catalana de principis del segle XX.


