Després de mesos de debat, l’Ajuntament finalment ha decidit salvar la Nau Bostik de la Sagrera. Abans d’acabar el mandat, l’executiu aprovarà un nou Pla de Millora Urbana (PMU) per a la zona de l’antiga fàbrica, una eina jurídica que permet modificar una part concreta del projecte urbanístic de la Sagrera. Amb aquesta jugada, l’Ajuntament permetrà que la nau mantingui l’ús actual i, a canvi, traslladarà els hipotètics 30 pisos que s’haurien de construir en aquest espai a altres zones del barri. Una idea que convenç les entitats culturals i professionals que conviuen a la Bostik, però que ha posat en alerta el veïnat.
L’Associació de Veïns de la Sagrera i algunes famílies de l’escola veïna 30 passos veuen el PMU com una manera d’esquivar l’aprovació de la Comissió d’Urbanisme de la Generalitat de Catalunya. És més, consideren que aquest òrgan hagués servit com a mínim per revisar el pla. El consistori ha justificat el pla amb l’argument que no elimina cap eix verd, però obvia en el seu argumentari que la fórmula escollida pel govern municipal incorpora edificis “encara més alts al barri”. La transformació del projecte urbanístic permetrà que tres blocs que havien de tenir 10 plantes passin a tenir-ne 12 o 18, un fet que l’associació veïnal lamenta enèrgicament. Alerta que tot plegat beneficiarà més aviat “a particulars que no pas al barri”.

Una nau per a “entitats afins”
Des de l’associació veïnal asseguren que el conglomerat d’entitats culturals –moltes d’elles sense ànim de lucre– i de professionals artístics que conviuen a la Bostik no tenen res a veure amb el barri. Fins i tot, alguns veïns manifesten haver pagat fins a 800 euros de lloguer per poder utilitzar l’espai. El portaveu veïnal, Oleguer Méndez, assegura al TOT Barcelona que al barri li falten “equipaments educatius i per a la gent gran” i recorda tot el que han hagut de lluitar per poder ampliar el CAP. “Si fos un espai per al barri, encara ho entendríem”, diu Méndez, que manté que la principal petició de l’associació és poder convertir la nau en un “espai verd” que envolti l’escola 30 passos.
Un altre argument que fa servir l’Ajuntament per salvar la Bostik és l’atracció turística de l’espai. “Diuen que serveix per descentralitzar el turisme, però creiem que quan l’estació de la Sagrera estigui acabada, ja en tindrem molt”, diu Méndez. Tot plegat ha dut els veïns a sentir-se “estafats” pel consistori, i denuncien que està afavorint “entitats afins i grans empreses immobiliàries”.

L’amiant, l’altre gran inconvenient
Segons l’Ajuntament, l’anunci del nou pla s’ha dilatat en el temps per temes aliens a la remodelació urbanística, com ara la gran quantitat d’amiant que encara hi ha a l’antiga fàbrica. L’amiant és, de fet, el que més preocupa a algunes famílies de l’escola 30 passos, ubicada a escassos metres de la Bostik. Les veus més crítiques de l’escola recorden que la teulada de la nau està en tan mal estat que una tempesta forta podria comportar un dany “explícitament reconegut”.
L’última revisió de l’espai data del 2019 i, segons els afectats, “en cap cas es pot considerar una base fiable per mantenir la situació actual de la nau”. La llei estatal sobre residus aprovada el 8 d’abril de 2022 obliga els ajuntaments a elaborar “un cens d’instal·lacions i emplaçaments amb amiant incloent-hi un calendari que en planifiqui la retirada” en el termini d’un any “des de l’entrada en vigor de la llei”. En aquest sentit, fonts municipals confirmen al TOT que preveuen tenir un estudi sobre la matèria “a finals de maig”, però no detallen quan començaria la desinfecció del recinte.

El consistori també nega haver acordat el pla amb La Llave de Oro, la immobiliària propietària del terreny de la nau. Però des de l’associació de veïns consideren que “el nou pla eximeix l’empresa de fer-se càrrec de la descontaminació de l’edifici”, la qual cosa dilata l’operació en el temps i li permet “reduir una despesa important que ara assumeix l’Ajuntament”. Cal tenir en compte que el subsol de l’antiga fàbrica també pot estar contaminat, ja que anteriorment s’hi generava cola, pintura i dissolvents. Segons Méndez, “es calcula que s’hauria de portar a l’abocador tots els residus que hi ha en un tram de 10 metres de profunditat”. A diferència del que pensen els veïns, l’Ajuntament, que amb el nou pla consolida la Bostik, considera que la conversió de l’espai a equipament municipal accelerarà la descontaminació, malgrat que tampoc dona detalls de com es farà ni quan.