Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Onze grans obres urbanístiques que patiran els barcelonins el 2024

Els veïns i veïnes de l’Eixample han tancat el 2023 amb una gran obra urbanística acabada. La Superilla va quedar inaugurada pocs dies abans de les eleccions del 28M. Gairebé en temps de descompte, el govern d’Ada Colau podia lluir la foto final d’una intervenció urbanística estrella, i políticament molt polèmica, que havia començat l’agost de 2022 i havia generat moltes queixes entre el veïnat i els comerciants de la zona. Però finalment, i tot i l’embolic judicial que va dur una jutgessa a dir que calia revertir les obres del carrer del Consell de Cent, hi ha un consens molt ampli entre els afectats per aquelles obres que el calvari de soroll, pols i molèsties diverses ha valgut la pena a canvi de tenir una zona pacificada on s’ha guanyat vida.

Però el 2024 comença a Barcelona amb diverses intervencions urbanístiques de gran profunditat en marxa o bé planificades per començar enguany, amb una perspectiva de finalització que en alguns casos s’allarga fins a l’any 2030. Per tant, els veïns i veïnes necessitaran més dosis de paciència per conviure amb les obres que els afectin de manera directa. Als clàssics de la Rambla i la Via Laietana se sumaran la reforma de l’Estació de Sants, la pacificació de la ronda de Sant Antoni, l’allargament de la L8 de FGC, la cobertura de la ronda de Dalt, la connexió del tramvia, l’entorn de la plaça de les Glòries o l’eterna estació central de la Sagrera. Però també intervencions més puntuals com el Camp Nou o la transformació del recinte de l’Escola Industrial.

Recreació virtual de la rehabilitació de la ronda de Sant Antoni de Barcelona| Ajuntament

Pacificació de la ronda de Sant Antoni

Les obres arrencaran, amb polèmica per l’oposició d’alguns sectors, el 8 de gener amb un cost d’11,6 milions d’euros. La situació provisional de la llosa fa nou anys que dura, i ara, amb la filosofia del projecte de l’Ajuntament d’Ada Colau, prendrà cos. La futura ronda de Sant Antoni s’anirà fent per fases i configurarà una plataforma única majoritàriament sense vehicles. Entre Villarroel i Floridablanca només s’admetrà el pas necessari de vehicles de serveis i emergència pels laterals, i es combinarà parterres amb zones de verd i àrees de joc. Aquesta zona s’unirà amb la plaça del Pes de la Palla, que també es reformarà per millorar l’espai públic i incloure-hi una nova àrea de joc infantil.

A més, entre la nova àrea exclusiva per a vianants i el carrer d’Urgell “hi ha la possibilitat que hi pugui passar un bus”. Segons les dades facilitades pel consistori, la reurbanització a Sant Antoni incrementarà l’espai públic destinat a vianants i les zones verdes. Es passarà de 15.262 metres quadrats entre la ronda i el carrer de Tamarit a 16.300 metres quadrats, un guany de més de 1.000 metres quadrats d’ús pràcticament exclusiu per als vianants. Els treballs duraran un any i quatre mesos. Això vol dir que la pacificació de Sant Antoni serà una realitat cap al maig de 2025.

Obres a la Via Laietana

Les obres van començar el març de 2022 entre les places d’Urquinaona i d’Antoni Maura. Des d’aleshores, la circulació per aquesta artèria que connecta el centre de la ciutat amb el mar ha estat un autèntic maldecap. El setembre del 2023 va ser final d’obres de la fase 1 i va començar la fase 2, entre les places d’Antoni Maura i d’Idrissa Diallo, tot plegat, per convertir la Via Laietana en una avinguda que dona prioritat als vianants i a la mobilitat sostenible: un carrer més verd, amb més espai per passejar i gaudir del comerç de proximitat. Segons el consistori, la nova Via Laietana millorarà la connexió dels barris del Gòtic i Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, amb més passos de vianants. A més, es potencien quatre grans espais d’estada al llarg del carrer: l’espai d’unió amb el nou carrer de Jonqueres, una gran plaça a Antoni Maura que uneix la Catedral i el Mercat de Santa Caterina, la plaça de l’Àngel i la plaça d’Idrissa Diallo. El termini de finalització de les obres és l’estiu de 2025.

Recta final de l’estació Central de la Sagrera

Les obres d’aquesta estació van començar un llunyà 2008. Ara està en marxa la segona fase de les obres del sector Colorantes-Renfe, al districte de Sant Andreu, per reurbanitzar l’entorn de la futura estació de l’AVE. Ara bé, quan serà una realitat aquesta nova estació? Doncs Madrid prefereix no assenyalar cap data al calendari… després d’anys de retards, problemes judicials i incidències diverses. Però sí que ha fet algunes concrecions, com ara que veurem l’arribada dels primers trens d’alta velocitat el 2025. L’estació estarà buida encara i els trens no hi faran pas parada –passaran de llarg– però ja circularan per fi pel traçat definitiu. L’estació de la Sagrera ha de ser la gran estació de Barcelona i l’intercanviador més gran de Catalunya, on hi han de confluir alta velocitat, trens Regionals i Rodalies, les línies de metro L4, L9 i L10 i autobusos urbans de Barcelona i interurbans. 

Passeig verd a la Gran Via que connectarà amb el parc de les Glòries

Una altra obra eterna. La reforma de la plaça de les Glòries va començar el 2014. Si el 2021 es van inaugurar els túnels que soterren el trànsit i es va fer un salt endavant molt important, aquest 2024 entren a la recta final els treballs d’urbanització de la part central de la plaça. L’espai alliberat pels túnels ha de convertir-se en un passeig verd reurbanitzant la Gran Via entre els carrers de Badajoz i Bilbao. L’espai tindrà una gran arbrada de 21 metres d’amplada i zones d’estada. Quan s’acabi l’actuació a la part central del parc, la ciutat haurà guanyat 9 hectàrees per a l’ús del veïnat, 30.000 metres quadrats de verd i més de 1.000 arbres. Els treballs de la primera fase es faran a la part muntanya del passeig. S’allargaran fins al 2025 i quan acabin s’abordarà l’àmbit mar de la Gran Via, on caldrà desdoblar les vies del tramvia. Aquesta segona fase es preveu que acabi a la primavera del 2026. I com serà el nou passeig? Tindrà 21 metres d’amplada i s’hi plantaran 400 arbres per guanyar ombra i delimitar les zones d’estada. A la banda on hi ha els edificis d’habitatges la vorera passarà a tenir 7,35 metres, i un carril en plataforma única integrarà el pas de bicicletes, el trànsit veïnal i els vehicles de serveis com la neteja i emergències.

Recreació de com quedarà la reurbanització de la part central de la plaça de les Glòries AJUNTAMENT
Recreació de com quedarà la reurbanització de la part central de la plaça de les Glòries AJUNTAMENT

Cobertura d’un tram de la ronda de Dalt

Les obres de la segona fase del cobriment de la ronda de Dalt, en el tram comprès entre l’Institut Vall d’Hebron i l’avinguda de Vallcarca, començaran a partir del juny de 2024 i s’allargaran tres anys, fins a mitjans del 2027. Es tracta d’un tram d’uns aproximadament 340 metres, que s’unirà a la part ja coberta, de 200 metres, entre el Mercat de la Vall d’Hebron i l’Institut Vall d’Hebron. Segons els càlculs de l’Ajuntament, la cobertura d’aquest tram podrà generar uns 100.000 metres quadrats que podran ser destinats a zones verdes i equipaments. Però quedaran pendents encara de cobrir els trams compresos entre l’avinguda de Jordà i el carrer de la Granja Vella, i després fins al carrer de l’Harmonia.

Reforma de l’estació de Sants

L’eterna reforma que mai arribava per fi arriba. La intervenció sobre el major hub ferroviari de Catalunya ja ha pres cos. En els pròxims tres anys l’estació de Sants viurà una transformació de cap a peus per duplicar la seva capacitat i canviarà la seva fisonomia per convertir-se en un espai més obert i lluminós que faci justícia a la importància de les instal·lacions. La previsió és que les obres principals puguin enllestir-se a mitjans del 2026, i que tota la intervenció acabi l’any 2030, segons la previsió d’Adif. Està previst que el 2024 arrenqui amb l’inici dels treballs per les andanes que actualment es destinen a les línies de Rodalies i de l’AVE, es refarà completament l’antiquat i fosc vestíbul per convertir-lo en un espai diàfan amb molta llum i s’iniciarà la reforma integral de tota la plaça dels Països Catalans, on s’eliminarà el trànsit rodat per prioritzar l’accés per als vianants. La nova estació de Sants tindrà una coberta que es destinarà a oficines, establiments de restauració i comerços.

Projecte de reurbanització de la plaça dels Països Catalans i de l’estació de Sants ADIF

Transformació del recinte de l’Escola Industrial

El febrer de 2023 van arrencar les obres de transformació del recinte de l’Escola Industrial, propietat de la Diputació de Barcelona. Els treballs pretenen protegir el patrimoni, eliminar els cotxes i doblar l’espai públic de l’entorn del vell complex fabril que ocupa quatre illes de l’Eixample. D’entrada, ja s’han eliminat 1.500 metres quadrats d’aparcaments per transformar-se en espais verds amb mobiliari per a jocs. També estan en marxa els treballs de la façana principal de l’Escola Industrial, el seu interior i els accessos. A principis del 2024, es reprendran les obres del centre d’innovació de l’administració pública i el palau de congressos, i tot plegat estarà enllestit l’any 2030.

Obres a la Rambla

Aquest 2023, el nou executiu de Jaume Collboni ha anunciat un escurçament del termini d’execució de les obres de remodelació de la Rambla. Segons el nou calendari, l’estiu de 2024 acabarà el tram Colom-Santa Madrona actualment en execució. I tot just un mes abans hauran començat els treballs de manera simultània a tota la resta del passeig. La previsió es que que acabin al cap de 32 mesos, a principis de 2027, quan la nova Rambla serà una realitat.  Si es compleix la previsió, l’Ajuntament haurà escurçat el termini d’obres a la meitat, de sis a tres anys. Durant totes les obres, l’accés als habitatges, comerços, pàrquings, espais culturals com teatres i museus i el pas de serveis i emergències queda totalment garantit i la càrrega i descàrrega queda restringida als espais habilitats amb aquesta finalitat. A conseqüència d’això, hi haurà afectacions a les línies de bus que circulen actualment per la Rambla.

Restes d'habitatges dels segles XV i XVI trobats durant les obres de la Rambla / ACN
Restes d’habitatges dels segles XV i XVI trobats durant les obres de la Rambla / ACN

Connexió del tramvia

Una altra obra de gran envergadura, la connexió del Tramvia per la Diagonal. A hores d’ara només pendent el 30% de la infraestructura i el 15% de la remodelació urbanística de l’avinguda Diagonal. El nou tram entre la plaça de les Glòries i la plaça de Mossèn Jacint Verdaguer permetrà connectar l’àrea metropolitana del Besòs amb el centre de la ciutat i unir el tramvia amb quatre línies de metro i tretze d’autobús. En l’inici del 2024, la infraestructura del tramvia ja disposa de les vies, les marquesines de les parades que entraran en servei (Glòries, Monumental, Sicília i Verdaguer) i el nou traçat de la plaça de les Glòries, on s’ubicarà l’intercanviador de transport públic. El tramvia entre les Glòries i Verdaguer per la Diagonal començarà a funcionar a partir del segon semestre de 2024.

Ara bé, la culminació de la connexió del tramvia per l’avinguda Diagonal podria allargar-se més de l’esperat a causa de les obres per allargar l’L8 de FGC, un encavalcament d’obres que l’Ajuntament considera que podria complicar les tasques dels operaris d’ambdues intervencions. De fet, no hi ha calendari establert per aquesta segona fase que ha de connectar totalment els dos tramvies.

Obres del tramvia a l'avinguda Diagonal. TRAM
Obres del tramvia a l’avinguda Diagonal. foto: Jordi Play

Allargament de la L8 de FGC

L’esperada obra de perllongament de l’L8 de Ferrocarrils de la Generalitat de la plaça d’Espanya fins a Gràcia arrencarà el pròxim 8 de gener, si bé aquest estiu ja s’han fet els treballs previs. Les vies hauran de passar per damunt la L3 a Plaça Espanya i per sota la L1 al carrer Urgell així com per sota de les línies d’Adif R1, R2, R3 i R4. El perllongament tindrà tres parades, a Hospital Clínic, a la cruïlla d’Urgell amb Rosselló; a Francesc Macià, tocant a la plaça i també al carrer Urgell, i a Gràcia, molt a prop de l’estació de FGC, el destí final i on s’espera que hi hagi una major demanda. El calendari s’allargarà prop de 58 mesos. El projecte de FGC tindrà una data de finalització total del 2030. De fet, aquesta obra arriba amb un gran retard, perquè ja estava dibuixada al Pla Director d’Infraestructures (PDI) de 2001-2010.

Obres al camp Nou

Si es compleix el calendari d’obres previst, el novembre d’aquest 2024 el F.C. Barcelona tornarà a casa, coincidint amb el 125è aniversari del club. El Barça tornarà a jugar al nou Camp Nou amb l’estructura de la 3a graderia ja feta, però només amb 65.000 seients disponibles a 1a i 2a graderia. També es podrà inaugurar el Museu del Barça Ara bé, serà una mudança a mitges, perquè el projecte de l’Espai Barça i l’Spotify Camp Nou no estaran acabats del tot fins a l’agost de 2026, de manera que no serà fins a la temporada 2026-2027 que els blaugrana recuperaran la plena normalitat.

Pel que fa a la resta de l’Espai Barça, el projecte de nou Palau Blaugrana per a 15.000 espectadors, no començarà a construir-se fins al segon trimestre del 2025, una vegada rebuda la llicència d’obres, i es preveu inaugurar-lo a finals del 2027, amb un Palau més petit i una pista de gel. Una mica més tard, el primer trimestre del 2028, estarà a punt la urbanització dels carrers i el campus de l’Espai Barça, amb una estació d’autobusos a tocar del Palau. Tot plegat, planifica unes obres a la zona que s’allargaran encara quatre anys més.

Obres de reforma del Spotify Camp Nou. Espai Barça, FCB, construcció, reformes, grua grues
Obres de reforma del Camp Nou. foto: Jordi Play

I encara una obra més…

I un bonus track per completar el TOP de les obres a la ciutat aquest 2024: a l’estiu es produirà un tall important en la línia L-2, que deixarà fora de servei entre 5 i 8 setmanes sis parades del tram més cèntric de la línia: Sagrada Família, Monumental, Tetuan, passeig de Gràcia, Universitat, Sant Antoni i Paral·lel. Les obres, que ha licitat la Generalitat, serviran per substituir el sistema de fixació de vies i en renovar el carril, perquè el sistema de fixació i el carril haurien arribat al final de la seva útil, la qual cosa vol dir que ja no podrien absorbir correctament la vibració. 

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Marc a gener 02, 2024 | 14:44
    Marc gener 02, 2024 | 14:44
    Us heu deixat la reforma del passeig marítim de Sant Martí que comença aquest any.

Respon a Marc Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa