La nova pista poliesportiva de Nou Barris es retardarà prop d’un any

L'Ajuntament responsabilitza l'empresa encarregada de les obres de renunciar en no veure's capacitada per acabar el projecte i la companyia nega que sigui culpa seva

Si alguna llegenda fes córrer que el Campillo de la Virgen està maleït, més d’un veí de Nou Barris s’ho creuria amb els ulls tancats. Abandonada durant llargues èpoques, aquesta zona de pas entre Ciutat Meridiana i Torre Baró torna a tenir un motiu per bramar. Les obres de la pista poliesportiva que s’hi havia d’encabir han quedat aturades, l’empresa que havia de construir-la ha renunciat a l’encàrrec i no està previst que les obres es reprenguin fins ben entrada la primavera. De fet, fonts municipals concreten que “la previsió és poder tornar a iniciar-les entre abril i maig del 2020”.

El motiu del daltabaix, però, no acaba de quedar clar. L’Ajuntament en responsabilitza la companyia contractada sense concretar-ne la causa i l’empresa HPSA Construcción, per la seva part, ho fa a la inversa. El gerent de la companyia, Íñigo Jiménez, assegura que “hi havia problemes de seguretat en el càlcul de l’estructura”. 

De moment, el que queda clar és que els veïns de Nou Barris afronten un nou retard en un projecte llargament reivindicat. La manca d’equipaments esportius en aquest punt de la ciutat ha estat denunciada per les associacions veïnals de manera repetida. Quan les obres es van iniciar, l’abril d’aquest any, es preveia que es pogués gaudir de l’espai acabat aquest octubre. Les màquines feien soroll. A l’estiu, però, l’activitat va desaparèixer sense cap avís.

Així, al setembre, a través d’una queixa d’un usuari a la xarxa social Twitter, els veïns van assabentar-se que les obres havien quedat aturades i que potser caldria tornar a licitar el projecte. És la resposta que va donar el govern del districte públicament. Finalment, fonts municipals han confirmat a aquest diari que HPSA Construcción ha claudicat del projecte i caldrà fer un nou concurs. I tot i que ja hi ha una data de previsió d’inici de les futures obres, encara no se n’ha donat cap de la possible finalització. Malgrat això, tenint en compte que les primeres obres preveien durar sis mesos i que actualment ja hi ha una part de les obres desenvolupada, si no hi ha cap nou entrebanc, és possible que la nova pista poliesportiva coberta de Torre Baró pugui quedar finalitzada abans d’acabar l’estiu del 2020.

Xoc de versions

Fonts del govern d’Ada Colau concreten que la companyia que portava les obres va renunciar a acabar-les “per problemes interns aliens a l’Ajuntament”. A més, afegeixen que HPSA Construcción “no es veia capacitada per fer front als termes descrits en el projecte, tant econòmicament com tècnicament”.

Des de l’empresa neguen la major. Jiménez assegura que mentre l’Ajuntament dona aquestes explicacions, l’òrgan encarregat de licitar les obres, Barcelona Infraestructures Municipals SA (BIMSA), els ha reconegut que ells no tenien cap culpa. “Hi ha uns paràmetres dins d’un càlcul estructural en què els coeficients de seguretat no eren els idonis, i ens ho vam trobar mentre fèiem les obres. És com quan compres un cotxe, que té un determinat sistema de seguretat per si tens un accident, i després, conduint-lo, et trobes que no funciona com deien”, enraona el gerent. 

Aquesta complicació necessitava fer un nou càlcul i això “suposava una demora en les obres, pel que ens haguessin sancionat igualment”. Segons ell, doncs, BIMSA els va proposar “penalitzar-nos, perquè per contracte ho havien de fer, però el mínim, perquè no és una situació imputable a nosaltres. Així que vam quedar que únicament se’ns retiraria l’aval que vam acceptar al concurs”. Es tracta d’una quantitat que representa el 5% de l’import total de la licitació sense afegir l’IVA. Seguint les xifres de la licitació, que es va adjudicar per 778.000 euros –643.000 sense IVA–, els diners que ha d’abonar la companyia són poc més de 32.000 euros. 

Com a punt afegit, Íñigo Jiménez apunta que a partir d’ara anirà més amb compte a l’hora d’assumir projectes en època de proximitat electoral: “Només ens vam presentar nosaltres i tot va ser molt ràpid. Aquest és un altre problema, ens adjudiquen les obres i ràpidament ja havíem de començar-les. Quan hi ha eleccions, tot es vol per l’endemà”. Segons ell, això hauria influït en la revisió d’alguns aspectes de l’estructura abans d’iniciar les obres. Oficialment, però, el contracte es va formalitzar l’1 de març i les obres no van començar fins al 23 d’abril. 

Més informació

Nou comentari