El Museu de Cera de Barcelona ha estrenat aquest dimecres una figura important per a Barcelona. Es tracta de la figura de Joan Bayén l’ànima del bar Pinotxo del Mercat de la Boqueria. Tal com van informar fa unes setmanes des de la Boqueria, l’obra la va encarregar fa sis mesos per l’Associació de Comerciants de la Boqueria a l’artista britànic Michael Wade. D’aquesta manera, Bayén, que se’l coneixia també com Juanito, es trobarà al museu juntament amb altres personalitats destacades de la gastronomia, com Ferran Adrià, Carme Ruscalleda, Jordi Cruz i els germans Roca.
Això no és tot. Aquest mateix 3 de maig s’ha presentat el llibre La Boqueria del Juanito, que explica la història de Bayén i on se’l defineix com “la pura simpatia, amabilitat, felicitat i bondat”. El llibre compta amb els textos d’Inés Butrón, Àlex Aguilar, Carla Alpeñés i Félix Montero; les fotografies de Josep Rodenas i els dibuixos de Javier Mariscal, Óscar Nebreda i Monse Fransoy. A la presentació han estat presents personalitats com Rucalleda i el candidat de Junts a les eleccions municipals, Xavier Trias.
Un homenatge a una feina de 75 anys
Bayén va morir el passat mes d’abril amb 89 anys per causes naturals. Dies després, la Boqueria va organitzar-li un homenatge on paradistes, ciutadans i comerciants es van unir a les portes per acomiadar-se del cambrer. Allà es va llegir un manifest i va sonar la seva cançó preferida: Barcelona, de Freddie Mercury i Montserrat Caballé. Bayén va estar darrere la barra ni més ni menys que 75 anys, des dels 14 anys, i va penjar el davantal el passat mes de desembre. Tal com van dir des del mercat després de la seva mort, durant tots aquests anys, ha representat la imatge de la Boqueria “amb la seva cara amable i des del seu metre quadrat de glòria davant de la cafetera ha esdevingut un personatge entranyable, respectat i estimat per tothom”.