L’Ajuntament de Barcelona s’ha posat les piles amb la neteja de pintades. El nou contracte de neteja preveu gastar 16 milions d’euros durant els anys 2024 i 2025, un 17% que el darrer. Tanmateix, el nou contracte preveu incrementar més del 30% la quantitat d’efectius destinats a aquesta tasca, la qual cosa suposarà arribar als 36 equips. A més, es posarà en marxa un programa per identificar si un mateix autor ha fet diverses pintades.
El govern de Jaume Collboni ha dit que la neteja de pintades, que és part del Pla Endreça, és una de les seves prioritats. Una novetat d’aquest any és la metodologia de treball que incorpora zones on es farà una neteja amb freqüència determinada i que s’han establert unes zones de cada districte on es faran neteges generalitzades cada quatre mesos. Pel que fa a l’any passat, amb l’anterior govern municipal, es van fer 110.852 actuacions per netejar pintades d’un total de 272.060 metres quadrats i es van interposar 482 denúncies, un 47% més que el 2022.

Per primera vegada, el contracte contempla la neteja de pintades de mobiliari i altres elements, com fonts, baranes o plaques amb el nom del carrer. També s’incorpora la neteja de façanes d’edificis protegits com a bé d’interès local, urbanístic o documental.
Vandalisme al metro
Un espai on es produeixen pintades de manera habitual és la xarxa del metro de Barcelona. L’últim atac vandàlic es va produir el passat mes de gener, quan una setantena de grafiters van col·lapsar dues línies del servei de la capital catalana per pintar combois de manera coordinada, una acció que va provocar importants retencions. Segons la informació facilitada per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) en un comunicat, els grafiters van accedir al subsol de la ciutat per l’estació de Jaume I, alguns d’ells validant els títols de transport públic i altres saltant les tanques. Després van pujar a un dels trens de l’L4 i van anar fins a l’estació de Passeig de Gràcia. Pel camí van vandalitzar l’interior del comboi i un cop a la seva parada de destí han pintat la part exterior del tren des de les vies, obligant a aturar aquesta línia de metro.