Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La memòria soterrada de l’Eixample torna a emergir amb la superilla
  • CA

La dita popular diu que a Roma no es pot moure una pedra sense que apareguin les restes d’una antiga edificació de l’època romana. Aquesta espècie d’hipèrbole sobre els vestigis del passat podria aplicar-se a una altra escala també a Barcelona i, en concret, al districte de l’Eixample, on en els darrers temps han quedat al descobert velles estructures i infraestructures d’èpoques pretèrites que fins ara havien resistit cobertes per l’asfalt. L’última de les actuacions que ha destapat aquest llegat urbà soterrat ha estat el projecte dels quatre eixos verds que conformaran la nova superilla. Les obres d’aquest pla urbanístic han tret a la superfície les antigues llambordes de la ciutat al carrer del Consell de Cent i també han fet aflorar les velles vies del tramvia que abans circulava pel carrer de Girona.

La troballa d’aquestes restes, però, no sempre es tradueix en la seva recuperació i conservació. En la majoria d’ocasions, les administracions opten per tornar a tapar les estructures, ja que no compten amb un valor arquitectònic o patrimonial suficient com per ser catalogades i protegides. Tanmateix, el consistori barceloní ha fet una excepció en aquest cas amb les vies del tramvia del carrer de Girona, que finalment seran preservades i integrades en el projecte de la superilla com a recordatori de la memòria urbana d’aquesta part del districte.

Una decisió sorpresa

“Conservarem les vies de l’antic tramvia que s’han destapat amb les obres de la superilla: són el testimoni d’una ciutat on el transport públic era protagonista. Protegirem la memòria del tramvia, que ara tornarà a creuar un Eixample més verd i saludable”, assenyalava aquest dimarts la tinenta d’alcalde d’Ecologia i Urbanisme, Janet Sanz, en una publicació a través de les xarxes socials. La notícia agafava per sorpresa als mateixos veïns de la zona, que fins ara pensaven que preservar la infraestructura no era viable i que aquesta acabaria soterrada un cop més, com ja va passar l’any 2021, quan va aparèixer un altre tram de l’antic recorregut del tramvia en les obres d’un carril bus al carrer de Mallorca.

“La veritat és que no ho veig gaire. Dependrà de les condicions en les quals es conservi, però mantenir unes vies a terra sempre és, a priori, un motiu de conflicte”, apunta Jaume Artigues, president de l’Associació de Veïns de la Dreta de l’Eixample. L’entitat -que es va assabentar de les intencions del consistori per la premsa- encara no ha tingut temps de reunir-se per discutir la qüestió, però ja ha detectat els problemes en la mobilitat que pot comportar preservar aquesta infraestructura si no es fa d’una manera adequada, sobretot pel que fa a les persones amb mobilitat reduïda, la gent gran i les bicicletes.

Unes obres al carrer Girona deixen al descobert les vies de l'antic tramvia.
Les obres de la superilla han deixat al descobert les vies de l’antic tramvia al carrer de Girona / Jordi Play

Sense detalls sobre la integració

Segons la versió de l’executiu barceloní, la conservació de les vies del tramvia és “possible” perquè l’actual projecte de la superilla preveu eliminar l’asfalt per substituir-lo per un altre paviment en el qual es podria integrar aquesta estructura. En aquest sentit, la previsió del consistori és poder fer una intervenció com la que ja ha tingut lloc en altres ciutats com València, on es va apostar per conservar les vies de l’antic tramvia que van aparèixer amb la remodelació de la plaça de la Reina de València, que s’han acabat integrant en el mateix paviment de l’espai.

Fonts municipals consultades pel TOT Barcelona han confirmat que ja s’ha iniciat el procés per preservar l’estructura, però no han esclarit si aquesta operació implica modificar el projecte dels eixos verds en execució o si això es pot traduir en un sobrecost extraordinari.

Unes obres al carrer Girona deixen al descobert les vies de l'antic tramvia.
Les obres de la superilla han deixat al descobert les vies de l’antic tramvia al carrer de Girona / Jordi Play

El transport, patrimoni històric de la ciutat

Un dels col·lectius que més ha celebrat aquesta decisió de conservar les antigues vies ha estat la plataforma Transport Català, que aquesta mateixa setmana encetava a través de les xarxes socials una crida per aconseguir precisament aquest objectiu. “Tenim molts precedents en altres ciutats que indiquen que preservar aquest tipus d’estructures no té per què causar molèsties. No hauria tingut cap mena de sentit arrencar-les i prou”, afirma María José Luque, portaveu de l’entitat. Luque considera que integrar les vies al projecte de la superilla és el millor homenatge per a la celebració del 150è aniversari de la primera línia de tramvia que va circular a la capital catalana i espera que aquesta actuació marqui un punt d’inflexió en la concepció dels transports com a part del patrimoni de la ciutat.

“Aquest no és el primer cop que les vies surten a la superfície, però fins ara ningú havia pensat en aquesta iniciativa. Tinc la sensació que la gent comença a tenir una mica de consciència de la necessitat de conservar la memòria històrica del transport barceloní“, assegura la portaveu, que remarca que infraestructures com aquesta són vestigis sense els quals no s’explica l’evolució històrica de Barcelona. Des de la plataforma confien que aquest canvi de tendència permeti recuperar aviat el servei de l’emblemàtic tramvia blau, que fa més de quatre anys que no circula pels carrers del districte de Sarrià-Sant Gervasi, i serveixi per impulsar el llargament reclamat Museu del Transport, que podria ubicar-se en un dels pavellons lliures de la zona baixa de Montjuïc.

Unes obres al carrer Girona deixen al descobert les vies de l'antic tramvia.
Les obres de la superilla han deixat al descobert les vies de l’antic tramvia al carrer de Girona / Jordi Play

Les llambordes: retirades o soterrades

El cas de les antigues llambordes que van aparèixer a finals del passat mes d’agost en un tram del carrer de Consell de Cent sembla que no tindrà el mateix desenllaç que les vies del tramvia. Aquestes peces -que van conformar el paviment de la ciutat des de finals del segle XIX i fins que van ser substituïdes per l’asfalt- no s’integraran a priori en el projecte dels eixos verds i o bé seran retirades o tornaran a quedar soterrades.

Cal recordar que el consistori barceloní ja va descartar quan s’estava redactant el plantejament de la futura superilla la possibilitat de reintroduir aquestes llambordes després de les queixes de diversos col·lectius de persones amb mobilitat reduïda, que argumentaven que conservar-les implicaria dificultar els seus desplaçaments. Si no hi ha canvis d’última hora, doncs, l’antic paviment barceloní sí que passarà a la història a l’Eixample.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Manuel Marina a setembre 08, 2022 | 08:38
    Manuel Marina setembre 08, 2022 | 08:38
    Ara resulta que a la gente amb mobilitat reduïda li faltara espai a la Superilla i haurà d'anar per sobre de les llambordes i rails. NO FOTEM!
  2. Icona del comentari de: Josefina a setembre 08, 2022 | 16:53
    Josefina setembre 08, 2022 | 16:53
    Deixar alguna mostra dels adoquins i tambe de les vies del tranvia, seria un bon recort d'altres epocas. Jo ho recordu molt be, com vellugaven amb dos barres de ferro els adoquins i tambe havia anat amb tranvia per el c/ Consell de cent.

Respon a Josefina Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa