Les xarxes es mofen del cartell antimasclista de l’Ajuntament amb un colom lila

Forma part d'una campanya institucional contra la violència de gènere a l'entorn digital

La nova campanya municipal pel 25 de novembre, el Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència vers les Dones, ha causat sensació a les xarxes socials… tot i que no la que volia el consistori. El govern d’Ada Colau ha llançat una campanya de comunicació digital adreçada als joves en què usa emoticones, paraules en anglès i castellà –jefa, respect…– i un vistós colom de color lila. El tema d’enguany és la lluita contra els assetjaments i la violència masclista en els entorns digitals.

Segons l’Ajuntament, el colom és una de les icones usades fa referència al suport entre dones en entorns digitals: “Vol representar la sororitat i simbolitza la força col·lectiva amb el voleteig de les seves ales”. Les papallones simbolitzen les tres germanes Mirabal, assassinades el 25 de novembre de 1960, motiu que converteix el 25 de novembre en el Dia Internacional de l’Eliminiació de la Violència vers les Dones.

Cartell de la campanya antimasclista de l'Ajuntament amb un colom lila / Twitter - Víctor Serri
Cartell de la campanya antimasclista de l’Ajuntament amb un colom lila / Twitter – Víctor Serri

Mofa digital

Múltiples usuaris de Twitter han ridiculitzat l’ús d’aquest animal, usualment usat com a al·legoria de l’Esperit Sant en el catolicisme, per referir-se a la lluita feminista i antimasclista. Des de la incomprensió de diversos internautes sobre el seu significat fins a la indignació d’una dissenyadora a l’atur, el cartell virtual ha rebut comentaris negatius de tota mena.

Fonts municipals assenyalen al TOT Barcelona que “el colom és un dels elements que apareixen a la campanya, com la papallona o la corona, però cap és un element principal”. La peça principal són els 3 vídeos publicats a YouTube, que parlen de les relacions de parella tòxiques, el masclisme als videojocs i els posts sexistes a les xarxes. “Els vídeos incorporen una iconografia pròpia, un imaginari [que] beu de diversos estils, característics de l’ambient digital juvenil”, sosté el consistori en una nota de premsa.

Inclouen “elements d’estètica gamer, imitació/remix/remake d’elements populars i de carrer, tipografies gòtiques que ens recorden a sèries i marques conegudes i iconografia feminista reinterpretada”. “La campanya està inspirada en l’obra de l’escriptora feminista Sara Ahmed, que basa la seva obra en establir vincles entre la teoria feminista i la vida quotidiana, entenent el món quotidià com un lloc de consolidació de poder”, afegeix.

Al cap d’unes hores, el cartell en qüestió ha desaparegut de la web de la campanya. Continua apareixent, però, a la col·lecció de GIFs estrenada en motiu del 25N d’enguany. En concret, l’animació mostra el mateix colom lila batent les ales i permet compartir-la a qualsevol xarxa social. Un altre dels que apareix mostra el lema “Wifi sorora”.

via GIPHY

També fa un cameo als 3 vídeos de la campanya. El consistori recorda que l’última enquesta sobre violència masclista de la Generalitat de Catalunya, l’any 2016, al voltant d’un 15% de les barcelonines afirmaven que havien patit ciberassetjament en algun moment de les seves vides. El fenomen afecta especialment dones i persones amb identitats, orígens, expressions de gènere i orientacions sexuals no majoritàries.

Més informació

Nou comentari