Colau fitxa al director creatiu de Carmena després d’un encàrrec a dit

Nacho Padilla ha facturat a l'Ajuntament 17.000 euros només 5 dies abans de ser nomenat per l'alcaldessa via decret

El govern d’Ada Colau ha fitxat al publicista Nacho Padilla, ex director creatiu de Manuela Carmena al consistori madrileny i a la campanya electoral prèvia a la seva victòria el 2015. En arribar el PP a l’alcaldia fa un any, Padilla va perdre la feina. L’alcaldessa de Barcelona l’ha contractat durant la crisi del coronavirus, primer com a freelance i a partir d’ara com a assessor en nòmina. El passat 14 de maig va ser nomenat assessor directe d’Alcaldia, amb funcions també de direcció creativa. Com va avançar el diari ABC i tal com consta al Portal de Transparència municipal, a aquest càrrec li correspon un sou de 68.027 euros anuals bruts.

Cinc dies abans d’incorporar-se, segons consta al llistat de contractes tramitats d’emergència per l’estat d’alarma, Nacho Padilla va facturar l’encàrrec que li havia fet prèviament el govern municipal com a professional independent. Se li ha adjudicar sense concurs públic, com permet legalment el decret d’alarma. La feina consistia en dirigir la comunicació de crisi durant dos mesos, orientant la creativitat de les diferents campanyes que sorgissin. L’import de la factura és de 17.309,05 euros amb IVA inclòs.

“En esclatar la crisi de la Covid-19, vam proposar-li al Nacho d’ajudar-nos durant un parell de mesos per entomar la comunicació que ens venia, en un encàrrec com a autònom”, explica al TOT Barcelona la directora de Comunicació de l’Ajuntament, Àgueda Bañón. “Calia crear un sistema gràfic per comunicar tot el que estigués vinculat al confinament, de forma coherent”, afegeix. “Necessitàvem un equip que anés donant cobertura al que sorgís, com ha fet la Generalitat i altres institucions, no és com quan fas un concurs públic per a un encàrrec concret i tancat”, justifica.

En acabar els dos mesos previstos, van optar per incorporar-lo a la plantilla en comptes de fer-li un nou encàrrec: “Com que havíem estat treballant molt bé, es va decidir contractar-lo”, sosté. Fonts municipals recorden que els càrrecs eventuals són de lliure designació i es reparteixen entre els 7 grups municipals en l’acord de cartipàs cada inici del mandat. Els nomenaments i cessaments es poden fer efectius ràpidament amb decrets d’alcaldia. Padilla, confirma la directora, ara per ara “no té data de sortida”.

Dues campanyes paraigües

La macrocampanya paraigües per al confinament s’anomena Barcelona des de casa i ha inclòs accions diverses, des de Sant Jordi fins a la programació cultural virtual. Cada promoció concreta la desenvolupava una agència creativa o un il·lustrador. Des de l’inici de la desescalada el consistori agrupa les noves accions comunicatives sota una altra campanya paraigües, que s’ha estrenat aquest dissabte amb l’spot Barcelona té poder.

Tot i que a les xarxes socials s’hagi atribuït a Padilla el cartell vinculat a aquesta nova campanya, l’autor no és ell sinó l’estudi Koln, indica Bañón. Aquesta firma madrilenya ha facturat 41.140 euros per la “conceptualització” de la campanya Barcelona des de casa. Sí que és de Padilla, en canvi, la idea i el guió del vídeo Barcelona té poder.

Ell no fa cartells! Ni n’ha fet a Barcelona, ni tampoc en feia a Madrid”, assenyala la directora de Comunicació. S’encarrega de dirigir, coordinar i fer els briefings –els encàrrecs detallats de cada acció– als creadors: “És la funció més invisible però la més important, perquè marca el to i la intencionalitat”, defensa Bañón. Pel que fa a l’spot, que versiona la rumba de Peret com una rapsòdia solemne, relata que és una proposta de Padilla que de seguida va agradar al consistori: “Vam pensar que estaria bé simbolitzar el canvi d’etapa amb una peça audiovisual, que també ajudés a la reactivació econòmica encoratjant a aixecar les persianes i recuperant l’ànim de la ciutadania”.

Al mateix llistat de contractes d’emergència es pot observar el cost dels diferents subencàrrecs creatius. Per exemple, Goroka Contents ha cobrat 65.448,9 euros per la producció d’un espot de televisió, Petit Comitè del Disseny s’ha emportat 54.450 euros per uan campanya sobre la reactivació de la cultura, One Big Robot n’ha facturat 15.560,6 per la web interactiva infantil Estimat Diari, i Whads Media Studios en rep 5.929 pel disseny de la web Barcelona Recorda. A banda, l’enquesta ciutadana setmanal que l’Ajuntament va encarregar expressament sobre la pandèmia ha costat 46.827 euros.

El publicista madrileny Nacho Padilla ha treballat molts anys al sector privat. Va ser nou anys directiu de l’agència Contrapunto i abans havia treballat per a McCann. Va fer el salt a la institució després d’una etapa allunyat de les multinacionals, en què va crear el Festibal con B de Bici que tenia lloc a Matadero Madrid i de fundar l’estudi Viernes, dedicat a “projectes enfocats al bé comú”.

Nou comentari