Continua avançant el pla d’“urbanisme tàctic” de l’Ajuntament de Barcelona per donar més espai als vianants i menys al vehicle privat durant la desescalada del confinament per la pandèmia de Covid-19. La setmana passada es van començar els treballs al carrer Consell de Cent, i aquest dimecres els responsables municipals han ordenat ja posar les tanques que tallen el trànsit als laterals de la Diagonal.
Els trams afectats són, a la banda de muntanya, del passeig de Gràcia al carrer Marina, i a la banda de mar, des del passeig de Gràcia fins a la plaça Francesc Macià. La resta de trams continuen obertes per facilitar el pas dels autobusos, ja que potenciar el transport públic, juntament amb l’ús de la bicicleta i els desplaçaments a peu, és el gran objectiu municipal en l’àmbit de la mobilitat ara mateix. El trànsit també s’ha tallat al lateral de banda mar de la Gran Via la plaça Espanya i la plaça Tetuan. El lateral de la banda de muntanya, exclusiu per a taxis i autobusos, continuarà funcionant com fins ara.
Podrien ser definitius
A diferència d’altres mesures post-Covid-19 que ja se sap segur que seran estructurals –com ara la retirada de les motos de les voreres, ja prevista i que s’ha accelerat–, la durada del tall al trànsit dels laterals de la Diagonal i la Gran Via no està decidida. “Són mesures que estem posant en marxa ara perquè calen ara [perquè els ciutadans pugui caminar per aquestes zones cèntriques amb prou espai per mantenir la distància social de seguretat]. Abans no estaven programades. Per tant dependrà del resultat que donin i de si la ciutat ho continua necessitant d’aquí a uns mesos“, ha especificat la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, en una roda de premsa aquest dimecres al migdia amb la tinent d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz.
Sanz, més propensa a considerar que seran mesures que perduraran, ha subratllat una vegada darrere l’altra que “l’objectiu és una ciutat amb menys cotxes, més vianants i més bicis”, i que tota mesura d'”urbanisme tàctic” serà “tàctica” bàsicament en el sentit que s’aplicarà amb mètodes que farà fàcil modificar-les: pintura a terra i tanques. Però un cop avaluada i ajustada “es podrà convertir en estructural”. Aleshores seria quan es farien obres. Però ni el tall dels laterals ni cap altra mesura està destinada a desaparèixer un cop passades totes les fases del desconfinament. “Els talls als laterals no estaven planejats i ara sorgeix aquesta oportunitat. Per tant s’ha d’estudiar com es fa, perquè potser caldrà fer-hi retocs”. De fet, ja s’han ajustat els trams triats, que són diferents en una banda i altra de la Diagonal precisament per facilitar els girs dels autobusos. “Jo em vull imaginar una Diagonal i una Gran Via amb menys cotxes. Aquesta crisi i altres crisis venen per canviar coses“, ha sentenciat la tinent d’alcaldia.