Els incendis en patinets elèctrics s’han multiplicat per tres en quatre anys a Barcelona, segons les dades facilitades per l’Ajuntament al TOT Barcelona. Mentre l’any 2021, els bombers van intervenir en el foc de cinc d’aquests vehicles, l’any passat en van ser 14.
El balanç del consistori d’incendis en vehicles elèctrics a la capital catalana entre els anys 2021 i 2024, amb la intervenció del servei d’extinció d’incendis municipal, indica que s’ha passat de 18 a 38 focs. És a dir, les dades s’han doblat. Del total, els sinistres als patinets elèctrics són els més habituals tots els anys, també el 2022 i el 2023, amb 13 i 15 focs, respectivament.
Un incendi a FGC va vetar els patinets elèctrics al transport públic
A mitjans de novembre del 2022, l’explosió d’un patinet elèctric en un vagó dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) va ser determinant per prohibir l’accés amb aquest mena de vehicles o similars al transport públic. A conseqüència d’aquell foc, tres persones van resultar ferides. L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va prohibir, a partir de l’1 de febrer del 2023, primer temporalment i després indefinidament, viatjar amb patinets elèctrics a metro, Rodalies, tramvies, autobusos i FGC per raons de seguretat.

15 bicicletes elèctriques i tres cotxes híbrids
Segons les dades facilitades pel consistori, del 2021 al 2024 s’han cremat a la ciutat 26 bateries (tres de les quals van ser el 2021 i nou l’any passat). També s’han incendiat 12 bateries de cotxe (cinc de les quals el darrer any), 15 bicicletes elèctriques (cinc de les quals el darrer any), tres camions elèctrics (un per any des del 2022), un cotxe elèctric (el 2022), tres cotxes híbrids (un el 2021 i dos el 2023), 11 motos elèctriques (amb un màxim de cinc el 2021), dos telèfons i quatre tricicles elèctrics.
A principis d’abril, un incendi en un aparcament d’Alcorcón (Madrid), després que un cotxe híbrid xoqués a 60 km/h contra un altre turisme i una columna de formigó, va causar la mort de dos bombers. A Barcelona, el cos municipal de bombers treballa amb protocols i formació específica per afrontar aquest tipus de sinistre, explica el bomber i delegat del sindicat de CSIF Pere López.

Poca visibilitat i temperatures elevades
Segons López, un cop extingit l’incendi d’un cotxe elèctric o un altre vehicle de les mateixes característiques, aquests es posen a l’interior d’un camió ploma, del qual disposen els bombers de la ciutat, ple d’aigua. Això es fa perquè durant les 24 següents existeix risc que el foc es reactivi.
A parer d’aquest bomber, el més perillós d’aquestes intervencions no és que el vehicle exploti sinó l’alt voltatge de les bateries dels cotxes (400 voltis) i el fet que el foc s’amplifiqui en un aparcament soterrani, on normalment els bombers treballen amb molt poca visibilitat i la temperatura augmenta considerablement, la qual cosa impedeix que es pugui fer una extinció ràpida. “Són actuacions molt complexes”, diu.
La càrrega, el moment de més risc
La normativa municipal regula a Barcelona que les càrregues dels vehicles elèctriques s’han de fer a la planta baixa o com a màxim en la planta -1 d’un aparcament soterrani, recorden fonts municipals. El moment de la càrrega és quan es considera que hi pot haver més risc d’incendi.