Les obres de reparació de la malmesa coberta de l’estació de França avancen a bon ritme. La llargament esperada remodelació de les mítiques instal·lacions ferroviàries barcelonines va arrencar el passat mes d’abril i la previsió és que els treballs puguin estar enllestits cap a la tardor del 2023.
El TOT Barcelona ha pogut accedir a unes imatges fins ara inèdites de com han estat aquests darrers mesos d’obres a l’estació de la capital catalana. Les fotografies mostren des de diferents perspectives com s’està duent a terme aquesta renovació integral de la coberta, tant des de les andanes com des de la part més alta de les instal·lacions, just a sobre de l’estructura que està sent substituïda.
L’estació des de les alçades
En la següent fotografia es pot veure com un grup d’operaris està en un dels extrems de la coberta de l’estació treballant en la renovació de les velles planxes de policarbonat translúcid. Per moure’s pel sostre de les instal·lacions, els treballadors utilitzen una passarel·la central flanquejada per dues baranes i desplacen i col·loquen les planxes i el material pesant en el lloc corresponent gràcies a la utilització d’una grua.

Precisament, en la fotografia principal que il·lustra aquesta peça es pot apreciar com la grua està carregant aparentment un feix de bares metàl·liques mentre dos operaris supervisen el procés. Les dues imatges permeten apreciar dues perspectives de la ciutat des de les alçades i en sentits oposats realment espectacular.
La fotografia adjuntada a continuació és un pla més detallat de l’estructura de l’estació un cop retirades les velles planxes i a l’espera de la col·lació de les noves. Aquesta perspectiva permet apreciar l’esquelet de les instal·lacions ferroviàries des de la part central de la coberta amb les vies albirant-se al fons.

Perspectiva interior de les obres
L’última de les imatges està feta des d’una de les andanes de l’estació de França i mostra un operari assenyalant la coberta, on s’hi ha instal·lat una malla de color blau per evitar possibles despreniments o que qualsevol mena de material o objectes puguin caure a l’interior del recinte. També es pot apreciar com s’està substituint la part central de la teulada de l’estació i la passarel·la que utilitzen els treballadors per moure’s per aquesta.

Renovació i facilitats en el manteniment
Fonts d’Adif consultades per aquest mitjà apuntaven a mitjans de setembre que els operaris que treballen en la reparació de la coberta estan centrant els seus esforços en la substitució de les velles planxes de policarbonat translúcid per unes de noves i en la introducció de millores en l’estructura amb la incorporació de peces d’acer inoxidable.
En aquest sentit, cal recordar que el projecte també preveu farcir la coberta amb elements de protecció que facilitin el manteniment de la infraestructura i que a l’hora garanteixin la seguretat tant dels treballadors com dels mateixos usuaris. Pel que fa a la coberta del pati de Carruatges, la intenció és que es puguin renovar tots els panells i que s’introdueixin certes modificacions en els ancoratges que contribueixin a reforçar l’estructura.
16 mesos d’obres
Amb tot, la previsió de la companyia Adif és que totes les actuacions a la mítica estació barcelonina -que tenen un pressupost de prop de 3,9 milions d’euros– puguin estar completament enllestides de cara a la tardor del 2023, complint d’aquesta manera amb la previsió de 16 mesos d’obres que marcava la licitació dels treballs i refermant la qüestionada supervivència de la mítica estació barcelonina, una peça “imprescindible” per al funcionament de Rodalies en els pròxims 20 anys.