La factura -o fractura- del trànsit rodat a la ciutat de Barcelona deixa un balanç de 12 persones mortes el 2021. És, juntament amb el 2017, la xifra més baixa quant a decessos des de l’any 1990. No obstant això, de mitjana, per cada mes de l’any una persona perd la vida per culpa d’un vehicle.

L’assignatura pendent són els que van sobre dues rodes. Vuit dels morts eren conductors de motos; dos conductors de vehicles de mobilitat personal (VMP), com un patinet elèctric; i un darrer era conductor d’autobús. També va perdre la vida un vianant. Del total de víctimes, 11 d’elles eren homes i una dona, segons les dades que l’Ajuntament de Barcelona ha fet públiques aquest dimarts. El 2022, de moment, compta amb un balanç de tres morts en accidents de trànsit, tots ells motoristes.

Molt enrere queden les xifres que fregaven el centenar de morts en sinistres de trànsit, com va passar a principis dels 90. De fet, aquell any, el que donava inici a la dècada, van perdre la vida 88 persones. Aquelles eren xifres set cops superiors a les actuals. El segle XXI es va estrenar amb xifres substancialment millors -54 morts- i la dècada dels 20, que encara dura, encara més baixes -14 decessos el 2020-.

El nombre de ferits en accidents de trànsit són 7.000 el 2021, 1.285 més que l’any 2020 i 2.251 menys que el 2019, any previ a la pandèmia i marcador de referència on s’emmirallen totes les estadístiques, ja que el 2020 està completament intoxicat per la pandèmia de la covid-19 i tot el que això va suposar, com la restricció sense precedents recents -cal remuntar-se a la Segona Guerra Mundial- de la mobilitat individual i, òbviament, del trànsit rodat.

Si es té en compte el total víctimes sinistres de trànsit -ferits lleus, ferits greus i víctimes mortals, el 2021 es tanca amb 25,25% menys d’accidentalitat que el 2019. Quant als ingressos hospitalaris superiors a les 24 hores, el 2021 registra un total de 166 ferits en aquestes circumstàncies. Un cop més, els motoristes van ser els qui pitjor van sortir-ne parats: 84 van haver de passar un dia en repòs complet.

Si bé és cert que les víctimes mortals són pràcticament tots homes el 2021, l’estadística s’equipara quan s’observa el gènere de les persones ferides. En aquest cas, els homes suposen el 59,18%, mentre que les dones el 40,26%. El rànquing de col·lectius vulnerables, com totes les enquestes, l’encapçalen els motoristes (84 ferits greus). Els segueixen els vianants (41), els ciclistes (6), els VPM (6) i els ciclomotors.

En el 67,6% dels accidents de trànsit estan implicats a parts iguals turismes i motos. La tipologia d’accident més habitual és l’abast (1.810), que es produeix quan un cotxe xoca contra el que té immediatament al davant, després d’una distracció o un incompliment de la distància mínima de seguretat recomanada entre cotxes, per exemple. Molt de prop el segueixen la col·lisió lateral (1.617) i la col·lisió fronto-lateral (1.384). Com altres anys, la presència d’alcohol a la sinistralitat viària continua com principal causa mediata, amb 261 casos registrats.

Nou comentari

Comparteix