El servei municipal d’atenció al ciutadà, en peu de guerra per la “precarietat”

ERC s'oposa a l'obertura d'una oficina nova, també externalitzada, l'any que ve

La plantilla de l’Oficina d’Atenció al Ciutadà (OAC) de Sant Miquel, ubicada a la plaça Sant Miquel, a tocar de Sant Jaume, està en peu de guerra. La “precarietat” a què està sotmesa l’ha portat a emetre un comunicat per denunciar les condicions laborals que tenen, segons el text a què ha tingut accés el TOT Barcelona. El personal de l’OAC està externalitzat per part de l’Ajuntament de Barcelona a la multinacional Majorel.

En un comunicat, treballadors i treballadores del servei d’atenció ciutadana municipal alerten de la situació laboral que viuen. “Contractes precaris de teleoperadora, poques mesures de seguretat laboral davant la Covid o pressió per augmentar la ràtio de persones ateses per hora en detriment d’una atenció individual i personalitzada”, detallen.

Pel que fa a la manca de seguretat laboral que critiquen, asseguren que l’empresa no els ha fet cap PCR tot i que hi ha hagut quatre positius entre el personal. A més, afirmen que la companyia pressiona el personal “per atendre més ciutadans i ciutadanes per hora”, fins al punt que, segons lamenten, se’ls examina perquè arribin a, “com a mínim”, quatre ciutadans i mig cada hora. “Un criteri que va en detriment de la necessària escolta activa i empatia cap als ciutadans i ciutadanes”, apunten.

L’Ajuntament en defensa la gestió

En una carta de resposta a la plantilla, el gerent de l’àrea Agenda 2030, Transició Digital i Esports i el director de Serveis d’Informació i Atenció Ciutadana van defensar les mesures de prevenció davant la Covid aplicades a la companyia. “En col·laboració amb l’empresa contractada per a la gestió de l’oficina, s’ha vetllat perquè es posessin en marxa les mesures necessàries per una atenció presencial segura per al personal ia la ciutadania”, deia el text.

Respecte del protocol en cas de contagi, el consistori defensava que “és el mateix que s’estableix per a la resta” d’OACs, alhora que remarcava la instal·lació de mampares i senyalètica, juntament amb el control d’aforament. Tot, seguint les indicacions del departament de prevenció de riscos laborals de l’Ajuntament.

També ressaltava que Majorel havia contractat una persona per controlar l’aforament i ordenar les cues, així com que facilitava equips de protecció als treballadors. Finalment, respecte de la licitació nova, el consistori posava en relleu el manteniment de la clàusula sobre millores salarials. Amb tot, justificava que no s’havien presentat al·legacions al concurs públic i que, per tant, havia tirat endavant.

ERC demana valorar-ne la internalització

Per tot plegat, els treballadors externalitzats exigeixen la “municipalització” del servei, és a dir, que deixi de ser subcontractat. El grup municipal d’ERC farà costat a la plantilla en aquesta reivindicació i reclamarà, a la comissió de Drets de Ciutadania, Participació i Seguretat i Prevenció, que el consistori “iniciï l’estudi necessari per tal de valorar la idoneïtat de la internalització d’aquesta oficina”.

Així consta a la proposició signada per la portaveu dels republicans Elisenda Alamany. El text, vist per aquest diari, busca “denunciar” les condicions laborals a l’OAC Sant Miquel, ja que els treballadors “viuen una situació de precarietat i pressió constant” que “amb la pandèmia s’ha agreujat”. També insta la gerència de l’àrea Agenda 2030 a donar resposta a les queixes del personal subcontractat.

ERC colla el govern municipal perquè “incrementi el control i la tutela sobre el funcionament d’aquesta oficina sobretot en el grau de compliment de les condicions laborals del personal de l’OAC, per tal d’evitar que es repeteixin les situacions denunciades per les seves treballadores”.

Un local nou externalitzat

ERC pressionarà el govern municipal amb la licitació de renovació del contracte de gestió de l’OAC Sant Miquel. El contracte, segons consta a la documentació pública de la licitació, té un pressupost de gairebé 9,7 milions d’euros i una vigència de tres anys. Segons consta al plec de prescripcions tècniques, el consistori preveu que la companyia adjudicatària obri un segon local d’atenció al ciutadà el 2 de gener del 2022. També estarà externalitzat i el gestionarà la mateixa empresa que guanyi el concurs.

ERC, mitjançant la regidora Elisenda Alamany, s’oposa a l’obertura d’una segona oficina externalitzada i ho defensarà en comissió mitjançant la proposició.

Més informació

Nou comentari