Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Disposats a tancar-se a l’escola Tres Pins en defensa de l’alumnat sord
  • CA

L’educació bilingüe -llengua oral i llengua de signes- de l’alumnat sord a l’ESO està en perill a la ciutat i, de fet, recentment la plataforma Volem Signar i Escoltar va retreure per carta al Consorci d’Educació de Barcelona la inconcreció del model i el fet que la decisió no tingués en compte les famílies.

Teòricament la lluita de les famílies de l’Escola Tres Pins (Poble-sec) havia arribat a bon port el passat dijous, quan el Consorci d’Educació es va comprometre a que l’Institut Bosc de Montjuïc oferís llengua de signes a l’ESO el proper curs 2024-25. Oli en un llum… però amb lletra petita que l’enfosqueix.

La decisió del Consorci

Marian González, presidenta de la plataforma Volem Signar i Escoltar, relata que el passat dijous va rebre un correu de la gerent del Consorci, Mercè Massa, comunicant-los la proposta.

En el missatge s’explicava que passar a l’Institut Bosc “garanteix el model bilingüe en el pas a l’ESO i preveu la presència de psicopedagogs formats en llengua de signes catalana”, els quals rebran formació per dominar aspectes bàsics d’aquesta llengua i comunicar-se amb els fills i filles. “Treballarem per tal que aquesta nova mesura doni resposta a les necessitats educatives de tot l’alumnat”, concloïa la carta.

Les raons del desacord

“No és una bona notícia, encara que d’entrada ho sembli”, assegura González. Per això des de Volem Signar i Escoltar, l’Associació de Pares de Nens Sords de Catalunya (APANSCE) i la pròpia Associació de Famílies d’Alumnes (AFA) de Tres Pins han enviat una rèplica a Mercè Massa en què manifesten un desacord total amb la proposta.

L’acusen d’incomplir la LOMLOE, que estableix que “la identificació i valoració de les necessitats educatives d’aquest alumnat es farà el més aviat possible, per professionals especialistes i seran preceptivament informats i escoltats els pares, mares o tutors legals de l’alumnat”. En aquest sentit, doncs, retreuen al Consorci que no els hagin permès expressar-se perquè d’aquesta manera “vulneren directament els nostres drets com a famílies”.

Mètodes diferents de treball

D’altra banda, recorden a la gerent del Consorci que la manera de treballar de l’Institut Bosc de Montjuïc “no és gens semblant a la de l’Escola Tres Pins ni dona continuïtat al projecte educatiu del centre (PEC) ni al projecte lingüístic”.

A més, consideren que a l’INS El Bosc no tenen coneixement sobre bilingüisme, ni sobre llengua de signes catalana, ni sobre les necessitats educatives i lingüístiques de la infància i adolescència sorda. “No estan preparats per rebre alumnat sord al setembre i possiblement a aquestes alçades ni els professionals ni l’equip directiu del centre sàpiga que s’implantarà aquest projecte amb aquesta immediatesa”.

Desenvolupament integral i òptim

Les entitats firmants demanen un bilingüisme “real i de qualitat” lluny de “la perspectiva rehabilitadora i medicalitzada del CREDA” (Centre de recursos educatius per a deficients auditius) de Barcelona per tal que els nens sords obtinguin “un desenvolupament integral òptim des del punt de vista lingüístic, cognitiu i psicosocial”.

De retruc, aprofiten l’avinentesa per recordar que fa prop de set anys van proposar portar el projecte bilingüe a l’ESO al nou INS Viladomat “però se’ns va negar rotundament i van segregar i discriminar els nostres fills i filles sordes per motiu de llengua”.

La rèplica a Mercè Massa conclou amb la petició de ser escoltats per l’Administració per tal de valorar “la millor resposta educativa pels nostres fills i filles sordes a l’ESO”. La carta també s’ha tramès a la Directora General d’Educació Inclusiva del Departament d’Educació, Laia Asso, “qui es va comprometre a principis d’octubre a donar-nos una resposta i continuem a l’espera”.

Petició de reunió urgent amb l’alcaldessa

Les tres associacions han decidit anar un pas més enllà i aquest dilluns a primera hora del matí demanaran per carta a l’alcaldessa una reunió urgent per traslladar-li que no accepten la decisió del Consorci d’enviar l’alumnat sord a fer l’ESO a l’Institut El Bosc. “Prendrem les mesures necessàries per aturar aquest despropòsit”, entre les quals s’inclou la possibilitat de tancar-se dins de la pròpia Escola Tres Pins; de fet ja s’hi estan organitzant per portar-ho a terme.

Volem Signar i Escolar, APANSCE i l’AFA de l’escola municipal Tres Pins exposen a Colau que els infants i adolescents sords “estan patint una situació educativa de greu vulneració de drets que implica l’Ajuntament, el Consorci d’Educació i l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona”. Els acusen d’un “maltracte institucional cap a la infància sorda i llurs famílies” i, de l’altra, d’incomplir les lleis catalanes, estatals i internacionals respecte l’alumnat sord. “Ja no podem més”.

Recurs pendent de resoldre

La carta, firmada per Marian González, Josep Maria Mateos, president de l’AFA Tres Pins i Mònica Fernández, presidenta d’APANSCE, recorda que hi ha obert un contenciós administratiu interposat contra el Departament d’Educació, amb sentència desfavorable no ferma contra la qual han presentat recurs. “Arribarem on calgui fins que la justícia ens doni la raó” i de fet ja estan preparant una petició a escala europea.

Les tres entitats expliquen que fins el 19 de gener l’alumnat sord català que estudia en modalitat educativa bilingüe -llengua de signes catalana i llengües orals- encara no tenia un institut que donés continuïtat a la modalitat educativa per cursar l’ESO “en condicions d’equitat”.

Per tant, els sobta que atenent el fet que l’escola municipal Tres Pins, “l’únic centre ordinari amb projecte bilingüe de tot el país i referent a l’Estat”, el Consorci trigués fins el passat dijous a donar-los una resposta, “que no respon en absolut a les necessitats educatives ni lingüístiques dels nostres fills i filles sordes”.

Risc d’aïllament

Qualifiquen de “lamentable” la proposta de Mercè Massa de traslladar els infants sords que acabin primària a l’INS El Bosc -també de titularitat municipal- perquè el proper curs 2023-24 només hi aniria un únic nen sord, “cosa que li provocaria un total aïllament“. La família opta perquè el nen repeteixi a Tres Pins i faci el pas a secundària amb cinc companys sords que ara cursen cinquè, “assegurant així un mínim entorn signant”.

A més, destaquen la importància de tenir una comunitat educativa “sensible” cap a les diversitats funcionals i creuen que a Tres Pins les famílies oïdores amb fills i filles oïdores “fan un gran esforç per comunicar-se amb les famílies sordes. No podem perdre aquest exemple de comunitat educativa inclusiva“.

Asseguren que l’INS El Bosc hauria de realitzar “una renovació pedagògica molt significativa” per poder adequar-se a les necessitats específiques de l’alumnat sord. Per tot plegat, proposen que l’Escola Tres Pins esdevingui institut escola “per donar continuïtat al projecte lingüístic específic del centre, mantenir un entorn ric lingüístic en llengua de signes catalana i millorar-lo”.

Voluntat política

L’objectiu és que tant els alumnes sords com els oïdors puguin fer junts el pas cap a la secundària, “assegurant la veritable inclusió de l’alumnat sord” però lamenten que el Consorci “s’hi negui rotundament, en ser Tres Pins una escola d’una sola línia. Si es vol, es pot, és qüestió de voluntat política i justícia social”.

La carta conclou esperant la resposta de l’alcaldessa, amb el desig que “l’Administració educativa faci un pas enrere i compleixi amb la seva obligació, que és la de vetllar per tot l’alumnat sense oblidar ningú”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa