Renfe aparta un vigilant i multa l’empresa de seguretat per un incident racista a Sants

Les entitats contra el racisme celebren la decisió de l'operadora però critiquen que sense un vídeo viral, com ha passat en aquest cas, no s'acostumen a prendre mesures

La plataforma de denúncia Es Racismo –part de SOS Racismo Madrid– ha denunciat un incident a l’estació de Sants que considera una actitud xenòfoba d’un vigilant de seguretat privada. L’entitat ha difós aquest dijous a la nit un vídeo en què es veu el vigilant clavant empentes i exigint la documentació a un jove viatger negre, que se li encara i es resisteix a mostrar-li en un primer moment i continua caminant. El jove li diu: “Anem a fora”, i el vigilant, en to desafiant respon amb les mateixes paraules, “anem a fora”. Uns testimonis, els que graven el vídeo, li retreuen que l’actitud és “poc professional” però ell hi insisteix. Quan arriben a l’exterior, hi troben un agent dels Mossos d’Esquadra, que els separa.

Mentre s’acaben d’investigar els fets, Renfe ha decidit apartar el vigilant de les seves tasques i sancionar l’empresa que el contractava, han informat fonts de l’operadora al TOT Barcelona. La companyia “condemna qualsevol tipus d’actitud racista” i remarca que és un fet puntual que no encaixa amb els protocols normatius. “Aquest senyor no prestarà servei fins que no es resolgui què va passar”, han explicitat des de l’entitat pública, que han concretat que s’estan revisant les imatges.

Al final del vídeo es veu com un agent de Mossos d’Esquadra entra en l’escena aturant els dos protagonistes de l’incident. Segons expliquen fonts de la policia catalana, l’agent va acabar identificant “la persona amb una actitud més agressiva”, i en aquest cas era el vigilant de seguretat. El passatger, per la seva part, va poder seguir el seu camí sense que hi hagués cap incident.

Fonts de Renfe mantenen que, en principi, la disputa entre el jove i el vigilant vindria de la zona de sortida de les màquines de validació en què el treballador de seguretat podria haver vist el passatger colant-se per sortir, tot i que el viatger ho nega. Tanmateix, les mateixes fonts mantenen que “sigui com sigui, en cap cas es pot tractar una persona d’aquella manera”. Un principi que comparteixen amb les fonts de SOS Racisme Catalunya contactades per aquest diari, que celebren que l’operadora hagi actuat amb aquesta contundència, però que recorden que no és l’habitual “ja que normalment no hi ha un vídeo viral encengui les alarmes”. 

Renfe, a més, ha anunciat que multarà l’empresa Ombuds, per a la qual treballa el vigilant. La quantitat es determinarà quan es tanqui l’expedient. “En el moment que qualsevol empresa signa un contracte amb Renfe a més de prestar el servei amb qualitat d’acord amb el contractat, se li exigeix respecte i educació amb els ciutadans que utilitzin els nostres serveis”, ha dit l’empresa en un comunicat.

Les entitats acusen de racisme institucionalizat

Des de SOS Racismo Madrid, l’entitat a través de la qual es va fer públic el vídeo, critiquen que no és un cas aïllat sinó que és freqüent que els arribin denúncies per casos similars, especialment pel que fa als treballadors de seguretat de Renfe. “A Madrid i a moltes altres ciutats de l’Estat, ens trobem que els vigilants de Renfe tenen una actitud específica i violenta amb aquelles persones amb trets ètnics diferenciats dels espanyols i els turistes”, sentencien fonts de l’entitat madrilenya. Per això, el d’ahir a Sants el considera un cas més de “racisme institucionalitzat”. En aquesta línia, la plataforma reclama un protocol de l’operadora ferroviària amb un capítol relatiu a com comportar-se amb “les persones migrants o racialitzades”. “Han arribat a perdre una feina o no assistir a una entrevista perquè han fet tard després de ser aturats i violentats al transport públic”, expliquen les mateixes fonts.

El problema, a més, té la seva representació específica a Barcelona, concreten des de SOS Racisme Catalunya. Amb la campanya Pareu de parar-meque presentarà les conclusions el pròxim dimecres, expliquen que el conflicte és recurrent. D’una banda, quan hi ha controls generals de tiquets entre els usuaris del transport públic “es tracta amb pitjors formes” les persones immigrants o amb aspecte de ser-ho i això pot comportar “una escalada de violència”, i d’una altra, quan es practiquen controls individuals aleatoris “sempre acaben escollint el perfil ètnic diferenciat”, remarquen des de l’associació catalana. 

Per això, davant d’episodis de vulneracions per motius xenòfobs, des de SOS Racisme Catalunya recorden que està totalment permès enregistrar en vídeo –si bé difondre-ho és més problemàtic– i que, de fet, “és recomanable”. Per l’entitat, la figura del testimoni és clau i el cas de l’estació de Sants n’és tota una evidència. 

 

Més informació

Nou comentari