Plataforma per la Llengua, l’ONG del català, tramitarà a l’Agència Catalana de Consum una trentena de noves queixes perquè diversos restaurants del centre de l’Esquerra de l’Eixample no tenen la carta en català, que incomplien la Llei 22/2010, del 20 de juliol, del Codi de consum de Catalunya. La Plataforma tramitarà els expedients i en farà el seguiment en nom dels veïns. Segona la Plataforma, aquests establiments haurien vulnerat els articles 128-1.1, 128-1.2, 211-5.1 del Codi de consum, que estableixen que els consumidors tenen dret a ser atesos per escrit en la llengua oficial que escullin. I això inclou la carta i la informació nutricional de tots els aliments.
Denunciar i no callar
A més, Plataforma per la Llengua fa una crida a tots els consumidors a no callar davant de vulneracions de drets lingüístics: “És bàsic que els consumidors catalanoparlants reclamin els seus drets lingüístics i denunciïn les situacions en què aquests drets es veuen vulnerats. Constatem la inquietud creixent dels consumidors de l’Esquerra de l’Eixample davant l’augment de casos de vulneracions de drets lingüístics, una realitat compartida arreu del domini lingüístic”, diu l’entitat en un comunicat.
Potenciar el català
Per altra banda, a finals del 2022 l’Ajuntament de Barcelona va anunciar que treballava en un paquet d’iniciatives per potenciar l’ús del català entre els barcelonins, especialment entre els més joves. El projecte neix arran d’una enquesta d’usos lingüístics de la població de 2018, reforçada per una altra mostra a la joventut de 2021 que arriben a les següents conclusions: reducció del percentatge de parlants inicials de català -sobretot a Barcelona- derivada d’un canvi en la composició demolingüística de Catalunya, un segment considerable de la població monolingüe en castellà -un 26% no utilitza mai el català mentre que un 27% l’usa poc-, la tendència a deixar d’emprar el català en situacions bilingües i un ús minoritari de la llengua entre els joves barcelonins.