El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha absolt dos activistes independentistes a qui l’Audiència de Barcelona havia condemnat a tres anys i mig i un any de presó, acusats per desordres públics el novembre de 2017, durant una vaga posterior a l’aplicació de l’article 155 per intervenir l’autonomia de Catalunya. Els dos aboslts, Francisco Garrobo i Moisès Fernández, estaven acusats de cometre aldarulls a la ronda de Dalt, a Barcelona.
Els dos activistes van tallar la circulació a la ronda, una de les principals vies d’entrada i de sortida de la capital catalana. La sentència del TSJC es desmarca del parer de l’Audiència per condemnar els activistes i conclou que la protesta que van protagonitzar no va ser violenta i, per tant, està emparada pel dret a reunió.
“Discrepem de la valoració de la prova que es realitza en la sentència apel·lada, tant en el que es refereix al context general de la manifestació que es va realitzar el dia 8 de novembre de 2019 a la Ronda de Dalt de Barcelona com de la concreta intervenció que els acusats van tenir a la mateixa”, assenyala la resolució del TSJC. Encara més, conclou que no hi ha proves fermes que els processats cometessin una agressió en què fessin sagnar una persona. En el mateix sentit, afegeix que les declaracions de policies i testimonis de la defensa no apunten que ningú es dessagnés i, fins i tot, la gravació dels fets desmenteix la versió de la suposada víctima.
“Ens trobem, doncs, davant un supòsit de fet que s’enquadra dins de l’àmbit de protecció material del dret constitucional de reunió que, com ja hem afirmat, té com a límit que la reunió deixi de ser pacífica, considerant-se com a tal quan tenen lloc violències sobre les persones o danys que siguin d’una certa entitat o gravetat. La qual cosa no va succeir en el cas que analitzem”, resol el TSJC.