El RACC ha presentat aquest dimarts el ‘5è Baròmetre RACC de la mobilitat ciclista a Barcelona i als seus accessos’, un estudi en el qual ha analitzat els hàbits i l’opinió dels ciclistes de la ciutat i de l’àrea metropolitana. El RACC ha elaborat aquest baròmetre a partir de 800 enquestes a ciclistes i 18.500 observacions a bicicletes i vehicles de mobilitat personal (VMP) als carrils bici.
Una de les conclusions més destacables a les que ha arribat l’estudi és que un 62% dels ciclistes se senten vulnerables quan es mouen per Barcelona i pel seu entorn metropolità. Els motius són diversos, però el que més sensació de perill els hi genera és trobar-se vehicles aturats, estacionats o circulant als carrils bici. Aquest risc l’han notificat el 93% dels enquestats. Tot i això, l’índex d’accidentalitat greu és força baix: un 17% va assegurar haver patit un accident alguna vegada i un 32% va afirmar haver viscut un ensurt en el darrer any. El panorama és pitjor, però, en els accidents on hi ha implicats tercers. Un 62% dels enquestats n’havia patit algun aquest any, mentre el 2022 ho van fer el 46%. La majoria d’aquests accidents, un 26%, es produeixen quan hi ha implicats patinets elèctrics.
Un 77% més de ciclistes
Les raons que hi ha darrere dels accidents o situacions de risc també són diverses. Una d’elles pot ser el creixement del nombre de ciclistes que es mouen per la ciutat. Els desplaçaments de persones amb bicicleta a Barcelona han augmentat, concretament, un 77% en els darrers set anys i la xarxa de carrils bici ha crescut un 22% en comparació a l’any passat. Segons el RACC, ara consta de 332 kilòmetres, però una bona part dels usuaris avisa que no pot fer el 100% dels seus trajectes a través del carril bici.