Més de 2.000 veïns de Barcelona han demanat una auditoria dels 8 anys de govern d‘Ada Colau. Segons el document al qual ha tingut accés el TOT Barcelona en exclusiva, els signants han sol·licitat informació al consistori, que ara encapçala Jaume Collboni, dels comptes anuals de l’Ajuntament -i els ens i empreses que en depenen- entre juny de 2015 i juny de 2023, un període que correspon als dos mandats de l’alcaldessa.
La petició ha estat registrada aquest divendres, 13 d’octubre, al mateix Ajuntament i qui encapçala la sol·licitud de l’auditoria és l’associació AVIS del barri del Bon Pastor. En conversa amb el TOT, el seu portaveu Luis Carmelo diu que la demanda es fa d’acord amb la Llei de Transparència, “res més”, i recorda l’obligatorietat de l’Ajuntament de contestar. En cas de no rebre la informació, se’n donarà coneixement a la Comissió Europea i no es descarta que s’acabi posant una denúncia judicial.

Dades de subvencions, contractes i convenis
La informació que els 2.101 ciutadans –segons les dades que apareixen en el document registrat– demanen és molt àmplia i inclou les compres, subvencions, contractes (entre ells els “trossejats, per evitar la concurrència pública”), convenis, balanç general, deute, fluxos d’efectiu i estat de les variacions del capital comptable municipal. També volen una relació de tots els habitatges comprats –inclosos els adquirits per “sobre del preu de mercat”– i dades sobre els solars que són propietat de l’Ajuntament amb els metres i la ubicació.
En el text presentat, els demandants sol·liciten també un “estudi econòmic, financer i fiscal de les subvencions directes atorgades”, els diners públics destinats a la defensa jurídica (interna i externa) dels membres del govern i la recaptació de la taxa municipal de recollida d’escombraries, que va ser tombada pel TSJC i de la que ara s’està a l’espera de conèixer la sentència al recurs presentat pel consistori. Com va avançar el TOT, els cobraments des de l’estiu de 2020 fins a finals de 2023 (previsió) són de més de 136 milions d’euros.
Multes d’Hisenda i de la Seguretat Social
Tant del mateix Ajuntament com dels instituts, consorcis, fundacions, associacions i empreses municipals o amb participació del consistori, a més se sol·licita les indemnitzacions i despeses de casos de responsabilitat patrimonial, el pagament dels costos processals de sentències amb referència i nom del procediment, i indemnitzacions pagades per suspensió de contractes d’obres. També les multes que Hisenda i/o la Seguretat Social han pogut imposar a l’Ajuntament, multes coercitives, els costos dels càrrecs de confiança i les despeses d’informes i treballs documentals que l’Ajuntament ha demanat a externs, entre molta altra documentació.