Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
L’entesa Colau-ERC desbloqueja la nova Via Laietana sense cotxes de pujada i amb carril bici
  • CA

El projecte de la nova Via Laietana, finalment, comença a caminar. Després d’un anunci previ a la pandèmia que reivindicava canvis contundents en aquest punt clau del trànsit a Ciutat Vella, ara el govern municipal i ERC han arribat a un acord per fer-ho realitat. La idea és ampliar les voreres, eliminar el carril de vehicles privats de pujada i sumar-hi un carril bici segregat en el mateix sentit.

Tant de pujada com de baixada seguiran tenint un espai reservat els autobusos i els taxis. A més, en direcció mar, els cotxes i motos encara podran circular lliurement. Ara bé, ho faran a un màxim de 30 quilòmetres per hora. Per contra, al carril per al transport públic, de baixada, també s’afegeixen les bicicletes.

Segons ha explicat la tinent d’alcaldia responsable d’Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, hi haurà algunes excepcions pel que fa a l’eliminació del carril de pujada de la Via Laietana. Això inclou els clients del Mercat de Santa Caterina o de pàrquings de la zona i, sobretot, els veïns de l’entorn més immediat i del barri de la Barceloneta. Aquestes persones es podran moure amb vehicle privat pel mateix carril dedicat al transport públic en direcció muntanya.

Als que no podran fer ús de la Via Laietana per pujar com fins ara, en canvi, se’ls recomana utilitza la via alternativa del carrer de Picasso i el passeig Lluís Companys. Segons els estudis municipals, aquesta modificació del trajecte comporta una demora afegida d’entre 1 i 3 minuts.

Un altre aspecte clau de la reforma de la Via Laietana és la generació de “quatre places noves”, que seran una millora dels espais que actualment espongen la trama urbanística del carrer. S’ampliarà el verd i es canviarà el paviment a quatre punts: la plaça d’Idrissa Diallo, la cruïlla amb el carrer Jonqueres, la plaça de l’Àngel i a la zona d’Antoni Maura, tot unint la Catedral amb el Mercat de Santa Caterina. El rentat de cara de la via també inclou la reubicació dels passos de vianant, i s’aprofitarà per fer coincidir les parades d’autobusos i taxis amb les noves places. Alhora, la intenció és pacificar el carrer Jonqueres per donar prioritat al vianant.

Així quedaria la nova plaça d'Idrisa Diallo, a la part de baix de la Via Laietana / Ajuntament
Així quedaria la nova plaça d’Idrisa Diallo, a la part de baix de la Via Laietana / Ajuntament

Tot plegat està previst que comenci a fer-se realitat “abans de l’estiu de 2022”, ha apuntat la tinent d’alcaldia. En aquell moment, ja hi hauria d’haver-hi obres en marxa. Les tasques de transformació, a més, durarien “entre 10 i 12 mesos”. Aquests càlculs, però, queden subjectes als tràmits administratius que s’han de seguir pròximament. De moment, però, amb la incorporació d’ERC a l’equació, el govern ja s’ha assegurat la majoria política necessària.

Canvis respecte a la proposta anterior

En comparació amb la proposta inicial de l’equip d’Ada Colau i Jaume Collboni, anunciada el febrer de 2020, el canvi més destacat és el desplaçament del carril bici previst. Abans se’l volia ubicar al centre de la via, entremig els dos sentits de la marxa. Ara, però, s’ha decidit proposar la seva presència a l’extrem Besòs de la calçada, enganxat a la vorera. “Volem prioritzar la seguretat dels usuaris de la bicicleta”, ha defensat Sanz, després d’haver escoltat les queixes del col·lectiu ciclista.

La simulació del projecte de la Via Laietana de l'Ajuntament preveu l'augment de l'arbrat a diferents zones / Ajuntament
La simulació del projecte de la Via Laietana de l’Ajuntament preveu l’augment de l’arbrat a diferents zones / Ajuntament

A banda, també s’ha incorportat una reducció de 10 centímetres pel que fa a les voreres projectades. Passen de projectar-se amb 4,15 metres a fer-ho amb 4,05. La tinent d’alcaldia ha reivindicat, però, que seran uniformes, trencant amb la disposició actual, i garantint que tots els vianants passejaran per zones de més de quatre metres d’amplada al llarg de tota la Via Laietana. Actualment, hi ha punts que arriben als tres metres i mig d’amplada, però també hi ha trams que es queden en 2,6 metres. Amb el nou projecte, les diferències desapareixirien.

La incorporació d’ERC al pla

El portaveu d’Esquerra Republicana, Jordi Coronas, ha celebrat l’avenç d”una reivindicació històrica dels veïns i comerciants”. Especialment després d’haver-los escoltat en un procés participatiu que posava en valor l’augment de l’espai per al vianant. A partir d’aquí, ERC reivindica la millora de “la connectivitat dels barris del Gòtic amb els del Casc Antic”, així com també ho ha fet el regidor del districte, Jordi Rabassa, de Barcelona en Comú.

El punt de fricció més clar entre les dues propostes era la conveniència de restringir més el vehicle privat a la Via Laietana. El grup republicà defensava prohibir el pas lliure de cotxes i motos també de baixada, reservant-ho per als veïns, com es preveu fer de pujada. L’opció de comuns i socialistes, en canvi, manté un carril a 30 quilòmetres per hora. Coronas, però, assegura que l’acord el planteja com una opció “flexible” que podria canviar amb el temps. Janet Sanz ho ha reafirmat en roda de premsa, on ha expliciat que quan es consolidi la pacificació, és possible que algun dia hi hagi “una Via Laietana sense cotxes”, però sense posar-hi dates.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Anònim a juliol 22, 2021 | 21:07
    Anònim juliol 22, 2021 | 21:07
    El tripartit a l'ajuntament de Barcelona 2 anys abans de les eleccions comença a caminar
  2. Icona del comentari de: FRAN BCN a juliol 22, 2021 | 23:41
    FRAN BCN juliol 22, 2021 | 23:41
    La.gent q va en.grup a sopar per la zona en.cotxe.doncs....cercaran.altres llocs.més.accessibles, gràcies.Kolau
  3. Icona del comentari de: Carles a juliol 22, 2021 | 23:42
    Carles juliol 22, 2021 | 23:42
    Els.ajuntaments.d'Erc fan el.mateix que la.Colau, un.candidat menys a votar....
  4. Icona del comentari de: vianant a juliol 25, 2021 | 08:38
    vianant juliol 25, 2021 | 08:38
    I un altre cop el mateig. Els vianants no volem més calçada si aquesta serà invaida per bicis que es pasarà les regles de circulació per el cul. Barcelona s'està convertint en una ciutat molt insegura per els vianants.
  5. Icona del comentari de: Temps de porqueria junqueras.colau.es a juliol 25, 2021 | 09:07
    Temps de porqueria junqueras.colau.es juliol 25, 2021 | 09:07
    Maragall ha comprat porcioliticament a ERC.ESPAÑA.COLAU. Pobre Erc el paper de WC de la COLAU.155.ESPAÑA
  6. Icona del comentari de: Que se besen, que se besen a juliol 25, 2021 | 09:09
    Que se besen, que se besen juliol 25, 2021 | 09:09
    Junqueras, tu querida Kolau, te engaña con otro. Y dicen que eres catolico o alcoholico?

Respon a Carles Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa