Revolta ciclista contra la reforma de la Via Laietana

Dues associacions del col·lectiu alcen la veu contra la disposició dels carrils bici

La reforma de la Via Laietana ha quedat interruptus per al col·lectiu de ciclistes. La proposta que finalment ha estat escollida contempla l’ampliació de les voreres a 4,15 metres, mentre que fins ara tenien entre 2,70 i 2,50 metres d’amplada i inclou la reducció del vehicle a un carril bus i un carril 30 de baixada –que hauran de compartir cotxes, motos i bicis–, així com un carril bici i un altre carril bus de pujada. 

La posició de l’únic carril bici que recorrerà la Via Laietana enerva el secretari del Bicicleta Club de Catalunya (BACC), Adrià Arenas. “Estem enfadats”, reconeix en conversa amb el TOT Barcelona. Arenas és defensor dels carrils bici situats als laterals de la calçada i a tocar de les voreres. Es tracta, segons defensa, d’una disposició que permet major seguretat i major facilitat de moviments per als ciclistes. Si les bicis han de circular per un carril emplaçat entre cotxes, els girs cap a carrers dels costats són perillosos i lents, segons adverteix. “A Barcelona es fan carrils bici pensats per anar d’un punt a un altre. Si has d’anar a un lloc situat entre un punt i l’altre tens moltes dificultats”, aprofundeix Albert Garcia, d’Amics de la Bici.

Arenas argumenta que els carrils bici situats a tocar de la vorera també aporten són millors per als comerços de la zona. Segons opina, els comerciants es poden veure beneficiats pel pas de bicis a prop dels vianants perquè és més probable que s’aturin per comprar amb comparació dels cotxes. 

[r:2]

Els carrils bus que circularan per Via Laietana han estat el motiu pel qual les bicis hauran de recórrer el carrer pel centre. L’oposició veïnal a situar els carrils bici a tocar de les parades de bus han fet que les bicis hagin estat desplaçades al centre. El model a seguir era el de l’avinguda Diagonal, on els passatgers del bus baixen a la parada i han de creuar un carril bici per arribar a la vorera. En aquest cas, però, la falta d’espai per fer illes on els usuaris del bus puguin esperar i baixar del vehicle sense estar en el camí de les bicis –com passa a Diagonal– ha fet impossible posar els carrils bici als laterals. “Els viatgers del bus han de tenir preferència en aquest cas”, sosté el consultor i membre de l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit, Ole Thorson. 

“Estem enfadats”: el resum que fa el secretari del Bicicleta Club de Catalunya (@bacc_cat), Adrià Arenas, de la reforma de la Via Laietana

El secretari del BACC entén les “reticències” a situar un carril bici davant de les parades de bus. “La bicicleta és el vehicle nou, és normal que hi hagi resistències”, comenta. De tota manera, preguntat per l’accidentalitat que pot comportar la proximitat entre bicis i vianants que surten del bus, assegura que no hi ha dades que confirmin el risc. 

En el cas de Via Laietana, quan la reforma acabi el 2023 les bicis pujaran cap a plaça Urquinaona en un carril segregat –és a dir, només per a bicis– situat entre un carril 30 i un carril bus, i les que baixin ho faran en un carril 30. Així doncs, les que es dirigeixin al mar hauran de compartir espai amb motos i cotxes. Aquest és un altre aspecte que provoca enuig entre els ciclistes. “Volem que tothom utilitzi la bici a Via Laietana o només els que són prou valents per conviure amb vehicles com el cotxe?”, es pregunta Garcia.  

La segona opció que estava sobre la taula de l’Ajuntament de Barcelona pel que fa a les obres a la Via Laietana era la preferida dels ciclistes. Incloïa dos carrils bicis, un a cada costat i tots dos a tocar de la vorera, i carrils bus al centre de la calçada, així com un carril per a vehicles privats de baixada. “Hem perdut una oportunitat”, es queixa Albert Garcia.

[r:1]

L’associació Catalunya Camina, que vetlla pels interessos dels vianants, es mostra “parcialment” satisfeta. El seu portaveu, Carlos Ortí, celebra que s’eixamplin les voreres ja que “va en favor de la lluita contra el canvi climàtic”. En qualsevol cas, se sumen a les crítiques pel que fa al tractament que rebrà la bici a la nova Via Laietana. “També és positiu que es doni espai a la bici perquè és aliada del vianant”, considera. 

Ortí demana separacions físiques entre el carril bici de pujada i els carrils 30 i bus que el rodejaran per augmentar la protecció dels ciclistes. Desitja un carrer més “humà”, i posa sobre la taula una de les incògnites que deixa la reforma: el transport amb mercaderies.

Les incògnites de la reforma

El portaveu de Catalunya Camina dubta sobre de quina forma s’encabiran a la futura Via Laietana les furgonetes de repartiment. Actualment tenen més fàcil l’aturada per descarregar les comandes, però amb la desaparició de diversos carrils el pas de mercaderies podria ser caòtic. “Hi ha molts comerços en aquest carrer i les furgonetes podrien acabar parant a les voreres”, alerta. 

La possible “colonització” de les motos a les futures voreres de Via Laietana, una de les preocupacions de Carlos Ortí, de @CatalunyaCamina

Una altra de les incògnites és el paper que jugaran les motos. Ortí està preocupat davant la possible “colonització” de les voreres més amples per part de les motos. “No serveix de res engrandir l’espai per a vianants si després el conquereixen els motoristes”, avisa. De tota manera, Ole Thorson es mostra confiat que el consistori posarà fil a l’agulla per evitar-ho: “Sembla que s’estan prenent seriosament l’ocupació de les voreres per part de les motos”. De fet, l’Ajuntament ha engegat aquest febrer una campanya per actuar sobre aquesta problemàtica. 

I, finalment, el gran punt negre que veuen els ciclistes en els canvis a Via Laietana. “Quan arribem a la plaça Urquinaona, què fem?”, exposa Albert Garcia. D’igual forma que Adrià Arenas, critica que l’enllaç entre carrils bici a Urquinaona és “inexistent”. Així, els ciclistes que decideixin fer servir el carril bici de pujada de Via Laietana, es trobaran sense forma de continuar en direcció muntanya perquè no tindran espai per on fer-ho. “Tal com diu el president del BACC, a Barcelona hi ha carrils bici que venen del no-res i que no van enlloc”, ironitza Arenas. 

Més informació

Nou comentari