Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Colau va gastar 118.000 euros en dues lones publicitàries de la Superilla i la Via Laietana
  • CA

117.851,56 euros és el cost exacte que ha afrontat l’Ajuntament de Barcelona per dues lones que es van penjar a la Via Laietana, visibles entre el 21 de març i el 4 d’abril del 2022, per anunciar la transformació que viurà aquesta artèria, i la rambla de Catalunya el 18 de juliol d’aquest any, amb un render de la futura Superilla de l’Eixample, a pocs dies que comencessin les obres. Un cost que no inclou els 70.509,56 euros una campanya paral·lela publicitària a la ràdio i torretes informatives al carrer, que fan ascendir el pressupost gastat en publicitar dues grans obres insígnia del govern d’Ada Colau fins als 182.822,93 euros.

65.000 euros en publicitat a la ràdio

El grup municipal de JxBarcelona va demanar, mitjançant la llei de transparència, informació sobre el cost d’aquestes dues accions i l’empresa encarregada, atès que considerava que s’estava fent publicitat de l’acció de govern municipal a pocs mesos de les eleccions amb l’eslògan El futur ja és present. I aquestes són les xifres, a les quals ha tingut accés el TOT Barcelona, que apareixen desglossades per les partides. Així, es detalla que el cost de la lona de Via Laietana va ser de 59.048,37 euros i es va contractar a l’empresa Carat España, SA. Es tracta d’una empresa amb seu central a Madrid i amb delegació a Barcelona.

També s’indica que, “per tal d’informar a la ciutadania de les afectacions a la mobilitat de persones i vehicles durant el període de les obres” es van produir altres materials de campanya: “Es van fer 104 falques de ràdio i insercions en premsa per informar dels recorreguts alternatius tant del transport públic afectat (autobusos) com de la circulació de vehicles (tall del carril de pujada des del Passeig de Colom). El cost d’aquestes insercions publicitàries va ser de 64.586,56 euros. També es van instal·lar 4 torretes informatives, amb un cost de 1.331 euros contractades a l’empresa Publiservei”. El document també fa una menció al retorn publicitari de les falques a la ràdio, especificant que van arribar al 47,2% dels majors de 16 anys de la ciutat.

Recreació virtual d’una de les 31 placetes de la superilla, al carrer Rocafort / Ajuntament de Barcelona

En el cas de la lona de la Superilla, el cost va ser de 53.265 euros i es va contractar també a l’empresa Carat España, SA. En aquest cas, no es va fer campanya publicitària a la ràdio i les accions de publicitat associades es van limitar a instal·lar 8 torretes informatives, amb un cost de 4.592 euros, a més de la campanya informativa de l’Ajuntament a veïns i comerços de l’Eixample.

Les lones seran “destruïdes” per una empresa de residus

Un altre punt de l’explicació sobre la gestió de les lones deixa clar que no seran reciclades, sinó destruïdes. “El material utilitzat en la producció de lones és MESH [tipus de teixit] que, un cop es retiren, es trasllada a un gestor de residus autoritzat que s’encarrega de la seva destrucció”, aclareix l’Ajuntament a preguntes dels junters.

Obres de remodelació de Via Laietana / Foto: Jordi Play
Obres de remodelació de Via Laietana / Foto: Jordi Play

També es va utilitzar una lona amb l’eslògan El futur ja és present per anunciar l’inici de les obres del tramvia per la Diagonal entre Glòries i Verdaguer. La lona es va ubicar a la cantonada amb el carrer de Pau Claris, davant de la bastida d’un bloc en obres de reforma, a quatre carrers de l’estació de Verdaguer, on finalitzarà la primera fase dels treballs per transformar la Diagonal i ampliar la connexió del tramvia.

El ‘Barcelona, posat’ guapa’ de Maragall, justificació

Barcelona, posa’t guapa, un eslògan de la Barcelona de l’alcalde Pasqual Maragall, que va estar al capdavant del consistori entre 1982 i 1997, serveix per justificar el per què de les lones polèmiques. En l’escrit remès a JxBarcelona s’argumenta que “històricament l’Ajuntament de Barcelona ha utilitzat aquest suport per explicar les grans transformacions urbanístiques de la ciutat, des del temps del Barcelona Posa’t guapa fins a les actuals transformacions urbanístiques”.

També s’afegeix que s’ha pogut fer una compra de lones a un bon preu: “Les lones publicitàries són un suport molt demandat pels anunciants com a canal de difusió dels seus productes i per tant, quan no hi ha disponibilitat, l’Ajuntament fa una compra comercial amb condicions avantatjoses pactades prèviament per l’Institut Municipal del Paisatge Urbà“.

I finalment, pel que fa a l’ús de l’espai en les façanes per posar-hi les dues lones, aclareix que no hi havia demanda d’anunciants i per això el consistori en va poder fer ús. Detalla que les lones publicitàries que cobreixen les façanes en rehabilitació a la ciutat de Barcelona es gestionen a través de l’Institut Municipal del Paisatge Urbà, que autoritza el seu ús publicitari i, “amb conveni amb les comercialitzadores publicitàries, disposa d’aquests espais quan no hi ha comercialització dels mateixos”. És a dir, que en cap cas es va deixar d’ingressar diners d’empreses privades.

Menys “autobombo” i més informació, diu Junts

Per la seva banda, la regidora de Junts en l’àmbit dels Serveis Urbans, Francina Vila, lamenta que el Govern Colau “pagui el seu autobombo electoral amb els diners de tots, perquè aquests gairebé 60.000 euros de cada pancarta haurien estat més productius informant de veritat la ciutadania i fent els estudis tècnics que calia i que no han fet sobre els efectes que la Superilla a l’Eixample o la nova mobilitat de Via Laietana tindran sobre l’activitat comercial i econòmica de la zona i el dia a dia del seu veïnat”.

I pel que fa al fet que les lones siguin destruïdes i no reciclades, els junters ho titllen de “pur postureig”: “Publiciten sostenibilitat i ecologia amb un material del tot contaminant com és el Mesh (de PVC)”.

Més notícies
La lona de l'Ajuntament amb què anuncia que les obres de la Superilla acabaran el 2023 / Twitter
L’Ajuntament presumeix de la Superilla amb una lona amb ressò electoralista
Notícia: L’Ajuntament presumeix de la Superilla amb una lona amb ressò electoralista
Comparteix
Penja una pancarta per vantar-se de les obres que han d'acabar el 2023, abans de les municipals
La cruïlla de Consell de Cent i Rocafort, abans i després de la superilla / Ajuntament de Barcelona
Així afectaran la mobilitat les obres de la Superilla de l’Eixample
Notícia: Així afectaran la mobilitat les obres de la Superilla de l’Eixample
Comparteix
Les restriccions de trànsit ja seran vigents durant les obres, que duraran 8 mesos i mig i arrenquen a l’agost
Recreació de l'aspecte de la reforma de la Via Laietana a l'alçada de la plaça Antoni Maura / Ajuntament de Barcelona
10 canvis immediats a Via Laietana per l’inici d’obres
Notícia: 10 canvis immediats a Via Laietana per l’inici d’obres
Comparteix
La reforma comença amb poca afectació viària al març però prem l'accelerador a l'abril

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Anna Gonzalez a setembre 23, 2022 | 10:48
    Anna Gonzalez setembre 23, 2022 | 10:48
    Un pis o dos socials menys. POLITICA D'HABITATGE REAL DE COLAU i su sindicato de vivales por el pisito gratis
  2. Icona del comentari de: Barceloní emprenyat. a setembre 23, 2022 | 13:10
    Barceloní emprenyat. setembre 23, 2022 | 13:10
    I què?. Si la Colau es torna a presentar sortirà elegida de carrer. Jo no la votaré pas, però molts barcelonins si.
    • Icona del comentari de: Finselscollons a setembre 26, 2022 | 21:55
      Finselscollons setembre 26, 2022 | 21:55
      No va ser guanyadora ni les altes eleccions ni aquestes però malauradament partits com esquerra i la CUP li faran el llit
  3. Icona del comentari de: En fi a setembre 23, 2022 | 13:58
    En fi setembre 23, 2022 | 13:58
    La colau va sobrada en malgastar els diners, dels barcelonins, per interessos personals i partidistes. Tan debò sigui el seu darrer mandat. Barcelona passaria de la ruïna actual a la desaparició

Respon a En fi Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa