L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, aposta per analitzar en profunditat la proposta d’instal·lar un peatge urbà a les entrades de Barcelona, com han reclamat diverses organitzacions socials i ecologistes. “Hem d’estudiar la mesura”, ha afirmat, en una entrevista al programa Cafè d’Idees de La2 i Ràdio4. Colau no ha volgut posar una xifra a la taxa que s’hauria de pagar per accedir a l’interior de la capital catalana, com si van fer les entitats impulsores de la iniciativa, que consideren que quatre euros és el raonable.
“Tenim nivells de contaminació inassumibles, moren milers de persones a l’any per contaminació, a les escoles això afecta el nivell cognitiu dels nens i hem de defensar la salut”, ha defensat Colau. “Més de la meitat dels cotxes que circulen a Barcelona, que són 1,6 milions al dia, entre el 55% i el 60% ve de fora de la ciutat”, ha xifrat l’alcaldessa. “Ens encanta que vinguin de fora de la ciutat, però això ha de ser sostenible i s’ha d’incentivar que vinguin compartint cotxe o en transport públic”, ha considerat. Colau ha aprofitat un cop més per defensar la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que prohibeix la circulació dels cotxes sense dret a distintiu ambiental -els més contaminants-, “però no és suficient“, ha dit la mateixa Colau, i cal anar més enllà. Per això ha demanat a la Generalitat que acceleri la mesa entre administracions -“va lenta”, ha opinat-, on hi és present Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), per impulsar la implementació de més mesures per frenar la contaminació que genera el trànsit rodat, que és la que més afecta els veïns i veïnes de la capital, ha dit Colau.
Colau ha lloat un dels projectes més costosos a nivell econòmic i tècnic dels últims anys: el túnel de les Glòries. “Els busos que venen del Maresme arriben més ràpid”, ha assegurat. “Hem de fer això, que a la gent del Maresme li surti més a compte venir a Barcelona en bus que en cotxe”, ha afirmat.
A més, l’alcaldessa proposarà al Port de Barcelona, a la Generalitat i a l’Estat un “debat seré” per mirar de limitar els creuers, en la línia del que ha fet el govern balear recentment, ha explicat. “En la situació d’emergència climàtica en què ens trobem, crec que hem de fer més passos en la regulació”, ha considerat, després que durant la primera legislatura es traslladessin aquests vaixells del centre de la ciutat a la zona industrial, més apartada.
“El problema no és només la contaminació, també de sostenibilitat en la ciutat, són milers de persones que arriben, la majoria estan poques hores i es concentren al centre i generen aquesta sensació de col·lapse”. “L’any prepandèmia [el 2019] vam superar els tres milions de visitants en creuers, això no és un model sostenible de futur, s’ha de limitar i hem de començar a parlar d’un equilibri”, ha defensat.
Turisme sí, però limitat
Quant al turisme, ha celebrat l’arribada dels visitants. “És molt bona notícia que Barcelona recuperi la vida i l’activitat. Ho necessitàvem moltíssim, és una molt bona notícia per la ciutat de Barcelona i ens agrada que ens visitin”. De totes maneres, de seguida ha reclamat que aquest negoci estigui ponderat amb el benestar dels veïns i veïnes, per evitar fenòmens com la gentrificació. “Volem un turisme equilibrat i que els visitants siguin compatibles amb la vida dels veïns i veïnes de la ciutat”, ha dit.
“Hem governat amb ERC”
A nivell polític, Colau ha assegurat que, “de facto”, han governat la ciutat amb ERC, a més del PSC, soci de govern dels comuns a l’Ajuntament. “Hem tingut un acord d’estabilitat amb ERC que agraeixo”, s’ha sincerat. De totes maneres, tot i anunciar la seva voluntat d’optar a un tercer mandat, no ha avançat amb qui pensaria pactar per la investidura ni per gestionar el dia a dia de la capital. “Jo sempre defensaré pactes d’esquerres i d’acord amb el programa que finalment es presenti de cara al mandat proper”.
Sobre la legislatura actual i les negociacions amb els socialistes, fa una valoració positiva: “El pacte de Barcelona ha funcionat realment bé, amb l’Aeroport s’ha vist que tenim posicions diferents”, ha explicat, però “és normal, som formacions polítiques diferents, però tenim la correlació de forces que tenim i, si hi ha alguna diferència extrema que s’ha de resoldre, és a la Comissió de Govern on s’ha de consensuar”, on tenen més pes els comuns, ha expressat.
Quant al projecte que està encapçalant la vicepresidenta i ministra de Treball i Economia Social del govern espanyol, Yolanda Díaz, Colau ha felicitat la seva companya d’espai polític: “Crec que fa falta un nou moment il·lusionant, que Yolanda Diaz ho pot fer millor que ningú i s’ha de fer sumant molta gent, com Unidas Podemos, però també gent que s’ha allunyat i creu que es un bon moment per polititzar-se”, ha considerat.