Els vianants utilitzen poc les voreres ampliades amb urbanisme tàctic

Un estudi del RACC així ho indica després de fer observacions en dies laborables en hora punta

Les voreres ampliades amb urbanisme tàctic estan tenint menys èxit del desitjat, segons un estudi del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC). L’entitat ha conclòs, després de 21.804 observacions entre les 7 i les 10 del matí en dia laborable, que menys del 20% dels vianants fan servir el nou espai marcat amb blocs de formigó per caminar-hi.

En concret, el 83,9% dels vianants que circulen per Rocafort segueixen fent servir la vorera habitual; el 86,7% fa el mateix a Consell de Cent i el 95,9% a Gran Via. El carrer Girona és l’únic on l’ampliació de la vorera ha tingut acceptació, ja que el 47,8% dels vianants fan servir el nou espai. Pel que fa a Via Laietana, el RACC ha xifrat en un 0,5% els vianants que fan servir la vorera ampliada. Tot i així, a Via Laietana aquest espai està destinat a les bicis i no als desplaçaments a peu.

“No està donant els resultats esperats”, ha comentat el director de la fundació RACC, Lluís Puerto. En la mateixa línia s’ha expressat el president del RACC, Josep Mateu: “La sensació que tenim és que en alguns carrers funciona i en altres no”. El RACC, doncs, ha apostat per fer “canvis” i repensar l’ampliació de voreres als carrers on l’ús no és destacat.

L’ús del cotxe es dobla

Una altra de les conclusions de l’estudi, format per 1.601 enquestes i unes 60.000 observacions fetes durant la segona quinzena de setembre, és que l’increment notable de l’ús del cotxe a Barcelona. De fet, ha passat del 24 al 47%, així que pràcticament s’ha doblat en comparació de les xifres d’abans de la pandèmia. A més, l’ocupació mitjana dels cotxes és d’1,16 persones, cosa que fa del mitjà de transport una eina “ineficaç” de desplaçament. La por als contagis al transport públic explica, en part, l’increment de l’ús del vehicle privat. El que també ha augmentat són els desplaçaments a peu, que han passat del 24 al 34% amb l’arribada de la Covid-19.

Amb tot, l’estudi conclou que els desplaçaments a Barcelona s’han reduït. En aquest sentit, el RACC apunta que hi ha 1.125.000 moviments diaris menys, sumant els interns a la capital catalana i els que provenen de l’àrea metropolitana. Així, la mitjana de desplaçaments diaris per persona ha passat de 3,5 a 2,6. La caiguda de moviments ha provocat que la contaminació s’hagi disminuït, i els nivells d’NO2 se situen ara sota el límit marcat per la Unió Europea. Pel que fa a partícules PM10, però, Barcelona segueix per sobre del màxim recomanat per l’Organització Mundial de la Salut (OMS).

El 30% dels barcelonins canvia de mitjà de transport

El director de la fundació RACC ha declarat que hi ha un “canvi radical en la manera de moure’s de la ciutadania”. En la mateixa línia, l’informe, titulat La mobilitat de la “nova normalitat” a Barcelona, xifra en un 30% els barcelonins que han canviat de mitjà de transport amb l’arribada de la crisi sanitària. A l’àrea metropolitana aquesta dada és del 23%, i un 17% dels residents de Barcelona té la intenicó de modificar la forma de desplaçament a curt termini.

La bici ha comptat amb un capítol destacat a l’estudi. El seu ús, tal com s’apuntava des de fa mesos, ha augmentat després del confinament respecte d’abans de l’emergència sanitària, sent l’únic mitjà de transport que no només ha recuperat els nivells d’utilització sinó que els ha superat. Sigui com sigui, Lluís Puerto ha matisat que l’ús de la bici s’ha incrementat en especial els caps de setmana, ja que entre setmana alguns carrils bici tenen una utilització menor en comparació a les dades d’abans de la pandèmia.

Un altre dels apunts de l’estudi és la velocitat dels mitjans de transport a Barcelona. El més ràpid, amb una mitjana de 26 km/h, és el metro, seguit del cotxe i del patinet elèctric. Sobre velocitat, el RACC alerta que ni ciclistes ni usuaris de patinets respecten el límit de velocitat dels carrils bici en vorera, que és de 10 km/h.

Més informació

Nou comentari