El projecte de connexió del tramvia per la Diagonal, entre Verdaguer i Francesc Macià, comença a agafar forma als despatxos. Després de l’anunci de la setmana passada de l’alcalde Jaume Collboni de portar a votació a la comissió d’Urbanisme la unió en un únic projecte durant els tres mesos vinents hàbils -possiblement cap al setembre-, el TOT Barcelona ha tingut accés a les primeres dades del projecte, que preveuen una inversió d’uns 195 milions d’euros i 40 mesos d’obres. El tramvia no arribaria a Francesc Macià abans del 2031.

En una reunió entre el director general de Bimsa Ricard Font, el gerent Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans Xavier Patón i els grups municipals, s’han donat a conèixer alguns dels elements claus de la futura connexió del tramvia. Les obres s’executaran com estaven previstes: primer es construirà el nou col·lector de la Diagonal, després es farà la reurbanització i, finalment, s’instal·laran les vies. La inversió aproximada per al col·lector és de 62 milions d’euros, i per a la reurbanització, uns 53. Aquestes dues partides aniran a càrrec del consistori. I la xarxa tramviària, que assumirà la Generalitat, costarà uns 80 milions. En total, 195 milions. L’estiu passat, la primera tinenta d’alcaldia d’Urbanisme Laia Bonet va estimar el pressupost total en uns 200 milions.

Un tramvia arribant a la Diagonal procedent de Glòries / ACN
Un tramvia arribant a la Diagonal procedent de Glòries / ACN

Pel que ha pogut saber el TOT, en aquesta trobada s’ha mostrat certa cautela sobre el calendari de votació del projecte, que l’alcalde va dir que seria en tres mesos -a tot estirar després de l’estiu, per les vacances d’agost-, que dependrà dels acords polítics. En principi, com va succeir amb el tram entre Glòries i Verdaguer, ja executat, el PSC podria tancar un pacte amb Barcelona en Comú i ERC.

Uns sis anys per veure el tramvia circular

El calendari previst per a l’execució de les obres és d’uns 40 mesos, prop de tres anys i mig. A aquest temps cal afegir-hi les setmanes o mesos que el tramvia estarà en proves i el que es trigui a licitar les obres, que dependrà de l’acord polític. La previsió amb la qual es treballa per tenir el tramvia circulant és sis anys o més. Fa uns mesos l’alcalde va dir que la idea era que el tramvia arribés al passeig de Gràcia el 2027.

Entre Verdaguer i Francesc Macià hi haurà tres noves parades: Diagonal, Balmes i Casanova, un detall que ja es coneixia. Una altra novetat és que hi haurà una plataforma compartida entre el bus i el tramvia entre el passeig de Gràcia i la Via Augusta, que es defineix com a “innovadora”. També s’ha detallat que el trànsit d’entrada a Barcelona serà pel lateral de la Diagonal i després es desviarà cap a l’avinguda de Sarrià.

Un tramvia, quan encara estava en proves, circula per Verdaguer / Ajuntament de Barcelona

ERC vol que l’explotació del tramvia sigui pública

Actualment, el TramBesòs i el TramBaix els explota un grup d’empreses -Globalvia, Moventia, Alstom, Transdev, Comsa, TMB, FGC i FCC- que va repartir beneficis inclús durant la pandèmia. La concessió al grup d’empreses que forma el Tram acaba a partir del 2032 (TramBaix), un moment en el qual s’haurà de decidir si es recupera la titularitat pública total de l’explotació, com va proposar ERC, i la gestió per exemple l’assumeix TMB o FGC, companyies de titularitat pública. El 2018, amb Ada Colau com a alcaldessa, es va parlar de recuperar la concessió abans, però els elevats costos van fer desistir (entre 227 i 440 milions).

El 2020, ERC va aconseguir tirar endavant una proposició per la qual l’Ajuntament investigués si el repartiment de dividends de 90 milions per part de les empreses concessionàries del Tram va ser legal. Fonts republicanes recorden que el contracte es va renegociar ajustant el marge de benefici a la demanda real, per evitar un excés de benefici per als operadors privats. Ara, els republicans han plantejat al govern municipal que calculi i faci seguiment de l’impacte econòmic sobre el sistema de transport públic que tindrà l’estalvi, la qual cosa suposarà que la connexió tingui un retorn públic, tal com la formació d’Elisenda Alamany va plantejar, per l’augment de passatge i no vagi a mans de les empreses concessionàries.

El PP s’oposa al tramvia

Un dels partits que s’oposa al tramvia és el PP, que a l’Ajuntament lidera Daniel Sirera. El dirigent popular opina que la millor opció de transport públic per la Diagonal és el bus d’alta capacitat. A tall d’exemple, Sirera cita el dia de la gran apagada, quan el metro i el tramvia van deixar de funcionar, i el bus es va convertir en l’única opció. El regidor també recorda que un dels trams que s’aixecarà serà el que es va reformar durant el mandat de Xavier Trias, entre el passeig de Gràcia i la plaça de Francesc Macià, i que va servir com a revulsiu del comerç de la zona.

Més notícies
Notícia: Els partits pressionen al Parlament per unir el tramvia “sense dilacions”
Comparteix
La moció també demana estudiar la connexió de l'L3 entre les dues Trinitats

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Che a maig 29, 2025 | 14:35
    Che maig 29, 2025 | 14:35
    Un pas enrera més. Es van tapar les vies y es van posar els autobusos en els anys 70 i ara tornem al caure en el mateix error. Més valdria que inverteixen en rodalies.
  2. Icona del comentari de: Ricard a maig 29, 2025 | 17:53
    Ricard maig 29, 2025 | 17:53
    Que el tramvia hagi d'anar en superfície (i no soterrat com passa als països no ocupats) pel tram central de la Diagonal, tenint en compte la reduïda secció disponible, és l'enèsima conseqüència d'un país expoliat pels castellans (i no només per l'escàndol de l'art de la Franja). I els pancastellanistes locals rient les gràcies als castellans... Lamentable.

Respon a Ricard Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa