TMB amplia la flota d’autobusos per 35 milions d’euros

La compra és de 105 autobusos, dels quals 30 busos són de híbrids i 75 de gas natural comprimit

TMB ha ampliat la flota d’autobusos amb sistema de conducció intel·ligent de prevenció d’accidents amb la incorporació de 105 nous vehicles entre el desembre i el març. Els 105 autobusos van ser adquirits el 2019 per concurs públic al fabricant MAN per un import de 34,7 MEUR més IVA. Amb la introducció d’aquests, la flota passarà a ser de 184 vehicles, xifra que TMB preveu continuar augmentat a mesura que es facin més comandes de renovació de vehicles. Els nous autobusos també són més accessibles per a persones amb mobilitat reduïda i cotxets i incorporen connectors USB per carregar dispositius mòbils. Del total, 30 són estàndard de motorització híbrida dièsel-elèctrica i 75 de gas natural comprimit.

Al desembre TMB va començar a incorporar els nous autobusos amb sistema de conducció intel·ligent de prevenció d’accidents. Aquests tenen un sistema de càmeres de visió artificial, connectades a una eina de reconeixement i processament de dades, que interpreten els moviments de l’entorn en temps real que ajuda els conductors a prevenir possibles col·lisions. A més, ofereixen informació sobre possibles punts de risc.

El sistema alerta al conductor amb senyals lumíniques i sonores de possibles impactes, per tal que pugui evitar-lo. En total hi ha tres càmeres de visió artificial a l’entorn de la carrosseria en els vehicles de mida estàndard i cinc en els articulats i aquestes arriben a angles als que no arriben els conductors.

Aquesta tecnologia recull informació de l’entorn en el qual circulen els autobusos i identifica els espais de més risc. Aquesta informació s’envia al departament de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, en el marc del programa Autonomus Ready Spain.

Vehicles més accessibles

La millora en l’accessibilitat és un altre dels trets característics d’aquests nous vehicles ja que, fruit del treball dels tècnics de TMB i col·lectius de persones amb mobilitat reduïda, s’han incorporat millores. Una d’elles és la disposició enfrontada dels dos espais reservats a cadires de rodes, escúters i cotxets infantils per facilitar-los les maniobres i una altra és el fet que el desplegament de la rampa s’ajusta a l’obertura de les portes perquè la maniobra d’entrada i sortides sigui més segura.

D’altra banda, també incorporen polsadors d’obertura intel·ligent de portes, aire acondicionat i indicadors laterals lluminosos de nom de línia i destinació.

Lluita contra el canvi climàtic

Tant l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, com el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, han relacionat la incorporació dels nous vehicles amb la lluita contra el canvi climàtic. I és que amb la incorporació de 30 nous autobusos híbrids dièsel-elèctrics Barcelona passa a tenir 386 autobusos elèctrics o híbrids en el servei urbà, un 34% de la flota (comptant els que són fruit de la transformació de cotxes dièsel i de gas natural comprimit).

Aquests 105 però són els primers amb el sistema ‘Efficient Hybrid’, que recuperen l’energia de la frenada i aturades silencioses start-stop, per optimitzar el consum i reduir les emissions de gasos i soroll.

Pel que fa als 75 de gas natural comprimit, 49 són articulats de 18 metres i 26 estàndards de 12 metres, que serviran per substituir cotxes de gas de primera generació.

TMB preveu invertir uns 115 MEUR entre 2019 i 2021 per adquirir autobusos elèctrics i híbrids i la infraestructura de càrrega corresponent.

Colau ha afirmat que aquesta inversió forma part de l’esforç que fa l’administració, tenint en compte l’esforç que s’està demanat als usuaris perquè deixin de fer servir el vehicle privat i aposti pel transport públic. “Volem que més gent pugui a l’autobús”, ha afegit Calvet.

Més informació

Nou comentari