Les Superilles són la gran aposta de l’alcaldessa Ada Colau com l’eina definitiva per pacificar el trànsit a la ciutat. Renders de nous eixos verds que prioritzen el vianant per sobre dels cotxes s’han convertit en notícia durant tot el mandat. Però què passa quan una Superilla és, en realitat, perillosa per als vianants? De les primeres superilles que van aparèixer a la ciutat són les que hi ha als carrers de Cristóbal de Moura i Fluvià, al districte de Sant Martí. En aquesta cruïlla l’Ajuntament hi ha instal·lat un nou parc infantil. Una imatge aparentment perfecta, però que les famílies que el fan servir alerten que no tot és tan idíl·lic com sembla.
El pas constant de cotxes alerta les famílies
El TOT Barcelona comprova què passa en aquest punt. Les primeres persones arriben després de la migdiada. En total, una cinquantena de nens poden arribar a passar pel parc durant un dia feiner. L’espai sembla immillorable: Un equipament infantil amb tobogans a una banda, un gran sorral a l’altra, i, enmig, una placeta nua equipada amb diversos bancs des d’on les mares i pares vigilen els seus fills.
Però la superilla de Cristóbal de Moura ha acabat per no agradar a ningú. El consistori no ha aconseguit frenar el pas dels cotxes, que circulen a banda i banda del parc infantil i fan patir les mares i pares que vigilen els nens. En aquest sentit, les famílies són força contundents i s’han conjurat per mostrar la incongruència que suposa una superilla pensada pels infants rodejada de carreteres.
En aquest tram reurbanitzat no hi ha la densitat de vehicles del carrer d’Aragó —per posar un exemple— però el degoteig de cotxes és constant. Alguns venen del carrer de Pere IV i utilitzen la superilla per girar cap a Bac de Roda. En sentit contrari, els que venen d’aquest últim carrer transiten pel parc per girar cap a la Diagonal. I tot això amb només un tram de superilla construït. Està previst que el carrer es transformi fins al barri del Besòs i els veïns temen que aquest fet obri la porta a l’arribada de més cotxes.
“No pot ser que la carretera i el parc estiguin al mateix nivell”
“És un neguit constant”, diuen els adults que seuen als bancs. La Maite, que és mare d’un nen de 3 anys i un de 8, explica que “els més grans surten del parc protegit amb una tanca i corren per la resta de la superilla” per jugar a ‘fet i amagar’ o a futbol. I tal com està dissenyada la construcció, només unes pilones amb poca presència i algun banc separen l’àrea de joc de la carretera. “Estan al mateix nivell i has de vigilar constantment que els nens no passin d’un costat a l’altre”, diu la Maite.
Quan es va construir la superilla, l’Ajuntament va incorporar senyals que restringeixen la velocitat a 10 km/h. Les famílies asseguren, però, que ningú en fa cas. Per tot plegat, reclamen que el consistori mogui fitxa i restringeixi el pas a tot aquell que no sigui veí de la zona. O, si més no, que instal·li ressalts o pilones a l’entrada que “obliguin a canviar els conductors de marxa i reduir la velocitat”.
Els restaurants, afectats pel tipus de superilla
Els cotxes també fan nosa als restauradors del costat. El Quatre Vents, un restaurant de menús i cafès, ha hagut de canviar la terrassa de cantonada perquè per Cristóbal de Moura passen cotxes. Al Xavier Bosh, encarregat del negoci, li demanen 3,5 metres d’espai per poder instal·lar-la i assegura que “si no passessin vehicles, compliria amb tots els requisits”. A més, lamenta que a l’altre costat les famílies no poden controlar la canalla i per això ha baixat la facturació.
L’Ajuntament llença pilotes fora
El cambrer demana convertir en zona de vianants el carrer. Les famílies, com a mínim, que s’instaurin mesures per reduir la velocitat. Sigui com sigui, els afectats ja s’han queixat a l’Ajuntament, però aquest llença pilotes fora. “Ens diuen que comuniquen ‘la conducta incívica’ dels conductors a la Guàrdia Urbana, però que no posaran cap més remei”, diu la Maite sense perdre de vista la pilota del seu fill.
Malgrat tot, les famílies no es rendeixen i recolliran firmes per assistir amb més força al proper Consell de Barri de Provençals del Poblenou. En l’últim, un dels veïns, Jordi Castejón, va criticar davant del regidor David Escudé que el consistori es limiti a respondre que “la senyalització està ben posada”. I el regidor, de nou, pilotes fora: “El parc és un èxit. Anotem i ho passem”.