Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
L’any de la revolució del taxi a Barcelona
  • CA

El taxi barceloní es prepara per a un canvi radical en la prestació del servei, que ha de convertir la ciutat en una referència europea d’aquest transport públic. El sector fa molts anys que reivindica la seva modernització i digitalització, ara encara amb més pressa per la irrupció de les plataformes VTC i pels efectes duríssims que la pandèmia ha tingut en la mobilitat. I sembla que, ara sí, la revolució està a punt de començar.

Abans que acabi el 2022, la fotografia de persones alçant el braç per aturar un taxi al carrer serà poc freqüent. Segons ha pogut confirmar el TOT Barcelona, l’app pública que impulsen l’Ajuntament de Barcelona, l’IMET i l’AMB estarà en funcionament després de l’estiu, a tot estirar, a finals d’any,. I per al Mobile World Congress hi haurà una versió beta, en proves. Amb aquesta app, tots els vehicles amb llicència metropolitana –uns 10.000 taxis– estaran geolocalitzats a través d’un dispositiu, de manera que els usuaris podran demanar un taxi per a aquell mateix moment o reservar-lo, com ja es pot fer ara amb les aplicacions de multinacionals com ara Free Now o d’empreses locals com Taxi Ecològic. Ara bé, i tenint en compte la bretxa digital, la mà alçada es mantindrà també com a sistema per agafar un taxi.

“Els taxistes reivindiquem aquesta app pública des de l’any 2016 i ara sembla que per fi arriba la recta final. Té aspectes molt potents com el fet que tots els taxis de l’AMB estaran obligats a estar connectats, i això vol dir que l’usuari veurà una aplicació amb els taxis que treballin, 8.000 en dies laborables o 5.000 el cap de setmana. Cap altra app de taxis al món tindrà aquesta oferta, ens situarà com una ciutat capdavantera i serà un salt qualitatiu sense precedents tant per als taxistes com per als usuaris”, valora en conversa amb el TOT Barcelona el portaveu d’Élite Taxi, Tito Álvarez. Amb tot, reconeix que el camí no ha estat fàcil per les discrepàncies entre el sector del taxi i les administracions, i que l’aplicació arribarà amb molt de retard.

L’app pública del taxi a Barcelona, enllestida abans que acabi l’any JORDI PLAY

Una xarxa de microparades connectades a l’app

En paral·lel, l’Ajuntament de Barcelona té avançat el projecte per ampliar l’espai a la via pública que es destina als taxis mitjançant la creació de microparades. Una idea que ja es va anunciar l’abril del 2021 i que ara pren cos. Fonts del consistori confirmen al TOT Barcelona que “s’està treballant el projecte d’incorporar noves microparades per facilitar que els taxistes puguin esperar i descansar mentre no tenen clients”. Unes estacions que completaran la xarxa actual de 275 parades de taxi a la ciutat.

Aquestes 275 parades tenen capacitat per a un miler de vehicles, una xifra que s’ha revelat totalment insuficient davant la caiguda dràstica de la demanda. Només cal fer un passeig per la plaça de Francesc Macià, l’estació de Sants, la plaça de Catalunya o el Parc Güell per veure que hi ha una sobreoferta de taxis, que no tenen lloc a les parades habilitades per al servei.

El TOT Barcelona ha pogut consultar el document intern de treball i a hores d’ara contempla la creació de 275 microparades en els punts més densos de la ciutat, per exemple l’Eixample (67 parades) i Sant Martí (24). Però també en carrers on ara no hi ha cap servei de taxi (76) i altres punts de la ciutat que presentin demanda (99 punts detectats), amb la intenció que la xarxa arribi a tots els barris. Es tracta d’un document en constant revisió i actualització segons les necessitats de mobilitat de la ciutat, però el consistori confirma que el treball està avançat. De fet, aquestes microparades estaran integrades a l’app pública del taxi.

En aquest sentit, Élite Taxi, l’agrupació professional amb més taxis, creu oportú que la nova app “doni prioritat als usuaris que estiguin en microparades, per així facilitar la fluïdesa del trànsit a la ciutat”, comenta Álvarez, que confia que els nous punts d’espera estiguin en marxa aquest 2022 i plenament integrats a l’aplicació mòbil. De fet, el sindicat considera imprescindible que “aquest any arrenquin l’app i les microparades per garantir la competitivitat del taxi com a servei públic i que pugui sortir de la crisi de la pandèmia”.

I més enllà de l’app i les microparades, el sector valora positivament “els canvis en la mobilitat que està experimentant la ciutat, especialment amb les superilles”, que “si bé han generat algunes molèsties inicialment, el resultat final per al ciutadà, per al taxi i per al medi ambient és positiu”, apunta Tito Álvarez. Creu que “la congestió en hores punta i algunes dificultats de mobilitat són qüestions que s’acabaran resolent quan superem l’etapa de transició”.  

Els taxistes, esperançats amb la digitalitzció que prometen les administracions JORDI PLAY

Taxis en doble fila i multes

De fet, el consistori reconeix que falta espai per als taxistes en situacions com la que ha generat la pandèmia, amb una baixa demanda i molts taxis en circulació. Diversos taxistes dels voltants de la plaça de Catalunya s’han queixat que la Guàrdia Urbana els ha multat per aparcar en doble fila. “Què volen, que voltem per la ciutat tot el dia buscant clients? Qui ens paga la benzina? Tenim dret a parar i esperar”, clamen el Luís i el Roberto, dos taxistes que treballen la zona de la plaça de Catalunya. Un comentari que es generalitza entre altres conductors, si bé alguna veu reconeix la infracció: “La Urbana és força comprensiva, però ja sabem que no es pot aparcar en doble fila…”.

L’àrea de Mobilitat explica al TOT Barcelona que justament les microparades evitaran aquests problemes de congestió quan hi hagi baixa demanda. El representant sindical, Tito Álvarez, demana als taxistes que “siguin justos i honestos” i que “entenguin que la normativa és la que és i que si la Guàrdia Urbana els adverteix, està obligada a multar-los com qualsevol altre vehicle”.

Fonts de la Guàrdia Urbana, que no poden detallar si han notat un increment de multes als voltants de les parades de taxi, recorden que el procediment està reglat: “Sempre es fa un primer avís abans de sancionar, de manera que si després de l’avís hi ha reiteració de la infracció es procedeix a denunciar. Si s’entorpeix la circulació, és obligat sancionar perquè si no s’estaria prevaricant i s’estaria posant en risc la lliure circulació de vehicles”, conclou el cos policial.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa