La regidora de Mobilitat allunya instaurar un peatge urbà a Barcelona

Rosa Alarcón justifica que generaria "noves incerteses" i que la zona de baixes emissions no està "consolidada"

El president de l’empresa de transport Moventia, Miquel Martí, ha proposat aquest dimarts la creació d’un ens públicoprivat que reguli la mobilitat a la regió metropolitana de Barcelona a llarg termini en les seves diferents modalitats i que també planifiqui les inversions necessàries en infraestructures. En la seva intervenció de la tercera edició d’Automobile Talks 2021 organitzat per la Federació Catalana de Venedors de Vehicles Motor (Fecavem), Martí també ha dit que acceptaria la creació d’un peatge urbà “ben articulat” i que la recaptació es destinés exclusivament a fomentar la mobilitat sostenible.

Al seu torn, la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Rosa Alarcón, ha rebutjat la idea del peatge perquè generaria “noves incerteses” i la zona de baixes emissions (ZBE) “no està consolidada”. Miquel Martí ha apuntat que en el nou instrument hi haurien de tenir cabuda tots els agents de la mobilitat, és a dir, transport públic, privat, plataformes de vehicles personals i compartits, a més del transport de mercaderies, que el seu import es destinés “exclusivament” a millorar la mobilitat sostenible.

“No val crear un nou impost perquè des de l’administració pública es gestioni com bonament entengui”, ha afegit Martí, que ha subratllat la importància que aquest nou instrument fos el mateix per a Barcelona i el seu entorn metropolità. Martí ha cridat a aprofitar les noves tecnologies, com el big data i els fons Next Generation per dur a terme aquesta nova planificació que integri tots els modes de transport. A banda, creu que també hauria de comportar un nou model de governança i amb autoritat sobre els actuals i futurs actors de la mobilitat. “Tots som imprescindibles”, ha assegurat Martí, que també ha reclamat una millora de la connexió entre la primera i la segona corona.

Martí, que presideix una empresa que entre d’altres opera rutes de transport públic, ha reivindicat també el transport privat ja que el públic “no seria capaç” d’assumir tota la demanda. Segons ha apuntat, el transport públic “pot tendir a disminuir però no a desaparèixer”.

El president de Moventia ha comentat que cal construir un model de mobilitat “sostenible mediambientalment a deu anys vista” i evitar mesures que per al ciutadà i els operadors de transport concebin com a improvisades. “Al final, una suma de mesures improvisades porten al caos”, sosté.

Per la seva banda, Alarcón s’ha mostrat favorable a consensuar una mobilitat a llarg termini per a tota la regió metropolitana de Barcelona però ha recordat que per ara moltes competències de mobilitat són dels ajuntaments i no de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Ha citat, per exemple, la cessió a l’AMB de les competències en motos compartides però que algunes de les empreses han recorregut.

Per a Alarcón, la mobilitat urbana funcionarà com un tractor de l’economia de la ciutat i com un “sector decisiu” per a la recuperació econòmica en un context de també crisi sanitària i mediambiental.

Quatriplicar els punts de recàrrega a Barcelona en els propers dos anys

En la seva intervenció, la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha explicat que l’objectiu és quatriplicar les punts actuals de recàrrega elèctrica en dos anys i ha justificat que l’Ajuntament de Barcelona passi a cobrar per fer les recàrregues. Tot i admetre que és una mesura que pot semblar que vagi en contra de la transició energètica, ha remarcat que ara és necessària una major inversió privada i que si l’administració ofereix l’energia gratuïta fa competència deslleial.

La regidora també s’ha referit a mesures per ordenar l’espai públic, com és la regulació dels aparcaments gratuïts per a les motos –que hauran de baixar a la vorera per deixar espai als vianants– i ha citat els pactes en els què treballa l’administració, com els de la mobilitat laboral, sanitària o escolar. Sobre aquest darrer, ha assegurat que ha fet propostes als impulsors dels talls de cada divendres davant algunes escoles per reclamar la pacificació de l’espai però que no han arribat a bon port. Ha assegurat que cada dia hi ha 220.000 desplaçamemts diaris relacionats amb el transport escolar i s’ha mostrat partidària d’incloure nocions bàsiques de la circulació per als més petits.

Pel que fa l’app per al taxi, Alarcón ha situat la seva entrada en funcionament per al 2022. Ha dit que l’objectiu no és fer la competència a les plataformes ja existents i que es vol evitar que la gran majoria de desplaçaments dels 8.000 taxis que circulen cada dia per la ciutat siguin amb el vehicle buit amb la implantació de microparades.

D’altra banda, Alarcón ha avisat que a tots aquests modes de transport, el 2023 s’hi començarà a afegir les plataformes de mobilitat aèries urbanes, és a dir, el transport de mercaderies i de persones a través de drons. En aquest sentit ha recordat que el govern espanyol està treballant en la normativa. “Ens hem de preparar també, serà una nova forma de negoci també provada que vindrà a les ciutats”, ha indicat.

Nou comentari