El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana del govern espanyol ha licitat un estudi per determinar la viabilitat del projecte conegut com el metro del Delta, una nova línia de Rodalies que hauria d’unir Barcelona i Castelldefels que portava gairebé una dècada guardat en un calaix. Aquest procés d’anàlisi ara en concurs tindrà un cost de gairebé dos milions d’euros i servirà per definir les diferents alternatives tècniques que permetrien fer realitat la iniciativa, que també hauria de garantir que el servei ferroviari entre els municipis de Gavà, Viladecans i Sant Boi.
El projecte forma part de la recent actualització del Pla de Rodalies 2020-2030 i consta en la seva fase d’estudi de dos àmbits diferents. Per una banda, el govern espanyol vol determinar quines solucions tècniques permetrien desplegar amb garanties aquesta línia ferroviària per les poblacions del litoral del Baix Llobregat.
Per altra banda, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana també estudiarà com hauria de ser la continuació de la línia i la seva connexió amb la capital catalana per complementar els dos túnels que actualment duen a terme aquesta funció. Una de les opcions sobre la taula seria establir un traçat paral·lel a la carretera C-245, una alternativa ràpida que permetria connectar Barcelona i Castelldefels amb un recorregut lineal. En cas de voler ampliar l’àmbit d’influència de la nova línia, les autoritats podrien optar per establir un nou itinerari més ampli que sacrificaria velocitat en favor de poder estendre el servei a altres poblacions de la zona del Llobregat.
Una aposta personal
La reactivació del popularment anomenat com a metro del Delta és una aposta personal de la ministra Raquel Sánchez, que va aconseguir tornar a iniciar els tràmits que han desencadenat aquesta nova licitació abans de deixar l’alcaldia de Gavà per fer el salt al govern espanyol.