El RACC alerta dels efectes de la restricció al trànsit en un transport públic ja “al límit”

Un estudi del club de l'automòbil calcula que hi haurà 134.000 persones que hauran de modificar la seva opció de mobilitat a partir del 2020

Un estudi del RACC ha calculat que amb l’entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) unes 9.000 persones s’afegiran en hora punta a una xarxa de transport públic “al límit de la seva capacitat”. L’entitat alerta que cinc línies de Rodalies (R1, R2, R2sud, R3 i R4) i la línia de Terrassa d’FGC ja superen el 100% d’ocupació entre les 07:30h i les 09:30h del matí i posa en dubte que puguin fer front a aquest significatiu augment d’usuaris.

El RACC demana a molt curt termini –la ZBE entra en vigor d’aquí a només 20 dies- impulsar “un pla d’emergència” que incrementi les freqüències i la capacitat dels trens de Rodalies. “Si no s’apliquen actuacions de millora, el sistema de transport metropolità difícilment podrà satisfer en hora punta l’increment de demanda als corredors del Delta del Llobregat i del Maresme”, ha avisat el president del RACC, Josep Mateu.

134.000 afectats per la ZBE

Cada dia entren i surten de la capital catalana aproximadament 540.000 vehicles i, segons el Reial Automòbil Club de Catalunya, un 20% d’aquests estan afectats per les restriccions de la Zona de Baixes Emissions ja que no compten amb l’etiqueta ambiental de Trànsit. En xifres concretes, 134.000 persones (108.000 vehicles) que fan la connexió entre Barcelona i àrea metropolitana hauran d’adaptar la seva mobilitat diària a partir de l’1 de gener del 2020. La meitat d’aquestes persones –unes 67.000- es plantegen el canvi al transport públic (Bus Exprés, FGC, Rodalies o bé Park&Ride + tren), però un 35% preveu continuar entrant i sortint de Barcelona amb vehicle privat. Concretament, un 26% d’afectats aposta per comprar un vehicle nou o de segona mà, un 8% afirma que farà servei el cotxe amb distintiu ambiental d’un familiar i l’1% assegura que utilitzarà la moto d’algun membre de la família.

Un 11% desconeix l’etiqueta ambiental

Altres dades que criden l’atenció són que fins a un 11% dels enquestats (usuaris de vehicles ‘contaminants’) desconeixien l’existència de l’etiqueta ambiental i, per tant, ignoraven que no podran circular per les Rondes d’aquí a menys d’un mes. Un 8% dels usuaris que es mouen entre Barcelona i l’àrea metropolitana encara no havien decidit quina alternativa de transport utilitzar, una xifra que puja fins al 19% en el cas dels usuaris que es mouen a dins de Barcelona. Segons el RACC, el repte principal serà absorbir aquest significatiu augment de la demanda d’usuaris a la xarxa de transport públic, principalment en hora punta (unes 9.000 persones). L’estudi ha avaluat 42 de les 50 línies de transport (Rodalies, FGC, Bus Exprés) i les dades no són molt esperançadores.

Fins a cinc línies de Rodalies (R1, R2, R2sud, R3 i R4) ja superen a dia d’avui el 100% de l’ocupació en el servei en hora punta del matí, amb pics del 108% a la R3 sentit l’Hospitalet i del 107% a la R2sud sentit Barcelona-Estació de França. FGC té una ocupació mitjana del 63% al període pic del matí, però hi ha ocupacions superiors al 100% de 08.30 a 09.00 hores en el cas de les línies de Terrassa. I al Bus Exprés l’ocupació mitjana és del 75% en hora punta, però amb ocupacions que ja freguen el límit al Maresme i al Baix Llobregat.

Amb les dades a la mà, des del RACC es reclama que s’apliquin amb celeritat millores al transport públic perquè pugui assumir l’increment d’usuaris previst a partir del gener del 2020. “Les més urgents serien incrementar les freqüències i capacitats dels trens de Rodalies, millorar la senyalització, fer desdoblaments a l’R3 i construir un nou túnel per a la línia del Vallès d’FGC”, ha enumerat el tècnic de la Fundació RACC, Marc Fíguls. Des del RACC també es proposa reforçar els corredors de mobilitat més afectats per la ZBE (la B-23 i la C-31 fins a Glòries) i agilitar els itineraris dels Bus Exprés amb carrils bus fins a l’estació de Sants i l’estació del Nord.

També es reivindica adaptar la infraestructura viària amb un Carril Bus/VAO de baix cost al corredor del Baix Llobregat i Maresme per afavorir el pas de busos exprés i vehicles d’alta ocupació, i ampliar els Park&Ride de les estacions de Renfe i FGC a l’àrea metropolitana de Barcelona, així com oferir espais d’estacionament pròxims a les parades de Bus Exprés. Igualment, el RACC aposta per fomentar l’ús de vehicles compartits i facilitar més la informació als usuaris a través d’aplicacions mòbils i noves tecnologies (per exemple, desenvolupar una nova app que integri Renfe, FGC i Bus Exprés que permeti localitzar els vehicles/trens i la seva ocupació en temps real).

Finalment, el RACC recomana a les empreses flexibilitzar els horaris dels treballadors per diluir la saturació durant l’hora punta del matí i incentivar el teletreball i el coworking en origen. “Estem en un moment d’emergència climàtica però també d’emergència d’inversions. Estem d’acord amb les restriccions de la ZBE, però hem de garantir una mobilitat de qualitat de les persones”, ha sentenciat el president del RACC, Josep Mateu.

Més informació

Nou comentari