Pla per acabar amb les línies ‘fantasma’ amb 40 busos a demanda en dos anys

TMB licita un contracte que preveu l'entrada en funcionament dels nous vehicles el setembre d'aquest any

Alguns busos de Barcelona van pràcticament buits, especialment els caps de setmana. Són les línies fantasma, com ara la 135, que el 2019 va transportar una mitjana de 2,2 passatgers els dissabtes i 1,9 els diumenges. I és un problema per a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que veu com alguns dels seus vehicles circulen tot el dia sense pràcticament usuaris. La direcció de la companyia té entre els seus objectius principals millorar la gestió de les línies fantasma, i busca fer-ho mitjançant una licitació.

Així, Transports de Barcelona (TB) –l’empresa que forma part del grup TMB i que s’encarrega del bus de la capital catalana– ha licitat un contracte valorat en gairebé 550.000 euros per afegir 40 busos a demanda a la xarxa. El pressupost de licitació, però, és de 217.800 euros. Ho ha fet, a més, per la via d’urgència perquè “la situació de pandèmia […] obliga a accelerar, per raons d’interès públic, el camí per garantir ocupacions correctes en línies de busos de baixa capacitat“, segons consta a la documentació pública de la licitació.

El bus a demanda permet que els busos facin recorreguts només quan hi ha viatgers assegurats. Així, mitjançant l’app o trucant cada passatger pot sol·licitar que el bus passi per una parada i una hora concrets.

En funcionament al setembre

El mateix document indica que TMB assumirà a l’abril “la gestió directa de les noves línies” i una d’elles es transformarà en bus a demanda. També detalla que tres àrees de la ciutat passaran a tenir el servei de bus a demanda. Els busos a demanda nous hauran d’estar en funcionament el 13 de setembre de 2021, segons especifica la documentació.

Amb tot, serà un procés progressiu. El primer any del contracte l’empresa adjudicatària haurà de posar en circulació 26 busos a demanda, que el segon any es convertiran en 40.

L’aposta del grup de transports municipal arriba després del resultat “satisfactori” del bus a demanda de Torre Baró, al districte de Nou Barris. Així ho expressaven fonts de la direcció al TOT Barcelona, com també apuntaven que el sistema s’ampliaria el 2021. Abans de fer-ho, calien millores en l’app El Meu Bus i un estudi de l’estalvi que suposarà per a TMB l’increment de busos a demanda.

Més informació

Nou comentari