Només cal anar per l’autopista per veure que el trànsit es complica quan es talla un carril. Passa sovint quan hi ha obres o un accident. Els vehicles que en circumstàncies normals circularien per tots dos o tres carrils de l’autopista, de cop, passen a ocupar-ne un i les cues es fan eternes. Molts veïns defensen que aquesta teoria es pot aplicar perfectament a Barcelona. Les superilles que impulsa l’actual govern impedeixen la circulació dels cotxes i això pot provocar danys col·laterals a les vies del voltant.
A aquesta hipòtesi, però, li ha sortit una veu discrepant. Un estudi de la UAB assegura que les dades mostren l’efecte contrari. El doctor Samuel Nel·lo ha publicat recentment a la revista especialitzada Case Studies on Transport Policy que, amb la pacificació, els cotxes s'”evaporen” de l’Eixample. Una frase que ha despertat la curiositat tant dels mitjans de comunicació com dels veïns barcelonins a les xarxes socials. Ara bé, quines dades reforcen aquesta teoria?
Es redueix un 13% els cotxes a l’Eixample
L’estudi investiga els carrers de l’Eixample que han estat intervinguts durant la pandèmia i conclou que un 13% dels cotxes desapareixen. Segons les dades d’aquesta recerca, el carrer intervingut redueix en un 15% la circulació de vehicles, un fet lògic tenint en compte que s’ha eliminat espai pel cotxe. D’altra banda, els carrers adjacents noten un augment de la densitat de vehicles. Ara bé, l’augment de cotxes a les vies del costat és de només el 2%. Això implica que hi ha un 13% de cotxes que han deixat de circular. S’han ‘evaporat’.
A on van a parar aquests cotxes?
La pregunta ara és: A on han anat a parar aquests vehicles? Realment s’han evaporat? Hi ha una part que sí. Els experts apunten que, amb la pandèmia, molta gent ha canviat d’hàbits i ara opta per anar a treballar amb bicicleta o patinet. Hi ha d’altres, en canvi, que encara aposten pel cotxe, malgrat prefereixen rutes alternatives, com ara les rondes.