Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La Generalitat aposta per ‘park&rides’ en alçada com el de l’aeroport
  • CA

Estat, Generalitat i Ajuntament han debatut aquest dimecres sobre mobilitat a l’àrea de Barcelona, arran d’una conversa a tres bandes al programa Els Matins de TV3. A més de deixar en via morta la rebaixa de la T-Usual que va proposar Ada Colau, Generalitat i Estat han avançat alguns canvis en el transport públic.

D’una banda, la Generalitat de Catalunya reprèn la qüestió dels park and ride, aparcaments dissuasius a l’entrada de la capital per facilitar l’accés intermodal en transport públic. El secretari general de Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font (Junts), ha admès que aquesta políticament implantada ja fa molts anys a altres països ha costat d’adoptar a Catalunya per la manca de terrenys aptes: “És un debat que hem descobert a base d’experimentar”.

Font ha justificat que Barcelona està envoltada de zones protegides de cultiu, polígons industrials, serralades i rius. “On els posem? No és tan fàcil trobar un espai per a una estesa de cotxes!”, ha excusat. Així, ha revelat que ara l’administració catalana aposta per construir aparcaments “en vol” com els típics dels aeroports o de grans ciutats americanes: edificis de diversos pisos amb rampes de pujada i baixada. 

També ha avançat que té al radar “espais desaprofitats als matins” que podrien servir d’aparcament a l’hora punta d’anar a la feina. Burxat per la presentadora, ha esmentat com a exemple l’aparcament del parc aquàtic Illa Fantasia, tot i que sense arribar a confirmar-lo del tot ni detallar l’estat de les converses amb la propietat. El recinte està al costat de l’autopista del Maresme i als estius hi ha un bus llançadora gratuït que enllaça amb l’estació de Rodalies de Premià de Mar. Tampoc ha donat cap notícia sobre l’eventual park and ride plantejat sota la Diagonal.

Millora palpable a Rodalies el 2023

Per part de l’Estat, la secretària general Transports, Maria José Rallo (PSOE), ha assegurat que el govern espanyol fa ara “un esforç sense precedents” amb una inversió “milmilionària” enguany a Rodalies. No obstant, ha admès que les “dificultats” de la xarxa catalana porten moltíssim retard: “Potser no s’han abordat en el moment adequat però ara s’estan abordant”. 

“El segon semestre de 2022 hi haurà obres molt intenses [a Rodalies] i el 2023 molts usuaris ja veuran avantatges”, ha pronosticat. Els treballs de millora, però, seran molestos a curt termini: “Executar obres a vies en servei suposa una molèstia i demanem disculpes per anticipat, però és un mal necessari perquè els usuaris vegin avantatges i millores”. Com a prioritats ha marcat millorar la “fiabilitat” dels horaris dels trens i després fer “més robust el sistema per evitar avaries”.

De fet, aquest mateix dimecres s’ha donat a conèixer que el ministeri de Transports ha adjudicat la redacció de 4 estudis informatius derivats del Pla de Rodalies Catalunya 2020-2030: nou ramal entre la línia de Puigcerdà i el corredor del Vallès, estacions tècniques d’El Prat de Llobregat i Terrassa Can Boada, i el salt de moltó a Cerdanyola del Vallès. L’adjudicatària ha estat l’empresa Meta Engineering S.A. per 421.685 euros.

Els embussos, “entre cometes”

L’estrena del túnel de Glòries ha incrementat els embussos d’entrada a Barcelona a primera hora, contra l’expectativa ciutadana. La reducció dels carrils de la Gran Via a només dos per sentit dins del túnel genera un embut. I ja ha tingut efectes col·laterals: segons Trànsit entren per aquesta artèria uns 10.000 cotxes menys al dia, que en molts casos es desvien a la Ronda Litoral on es generen més cues que abans. Doble embús, per tant, en hora punta. 

Generalitat i Estat han renyat discretament l’Ajuntament de Barcelona per fer polítiques de restricció del trànsit sense esperar les inversions en transport públic que permetin traspassar viatgers del vehicle privat a modes sostenibles. “Hem d’acompassar les restriccions a les ciutats amb les polítiques de millora del transport públic”, ha dit Font. “S’han de compatibilitzar els dos objectius”, ha afegit Rallo.

La tinenta d’Urbanisme i Mobilitat barcelonina, Janet Sanz (BComú), ha mantingut el posicionament municipal i ha defensat que el dret a la salut no podia esperar: “La resta d’administracions han d’anar més ràpid perquè porten dècades de paralització d’infraestructures necessàries”. Segons Sanz, ara entrar a Barcelona “és més difícil entre cometes” perquè la reducció de l’espai per al cotxe és “del 90 al 87%” i els passos fets per la capital són “raonables”. Sinó es redueix la contaminació, ha afirmat, “a la ciutat cada cop hi haurà menys gent que vulgui viure-hi i pugui”.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Carles a abril 20, 2022 | 11:58
    Carles abril 20, 2022 | 11:58
    Tot això són frikades i pedaços. La gent, el que no desitja és anar a la feina en 60-90 min segons on visqui quan en vehicle privat tardes 20-30 min. La conciliació famliar.també és important oi?.. és massa facil.prendre decisions des d'un despatx còmode i en un power point..
  2. Icona del comentari de: Ricard a abril 20, 2022 | 12:21
    Ricard abril 20, 2022 | 12:21
    "Estat, Generalitat i Ajuntament han debatut aquest dimecres sobre mobilitat a l’àrea de Barcelona, arran d’una conversa a tres bandes al programa Els Matins de TV3". Sincerament, d'un programa de TV on els participants improvisen, no es poden deduir gaire propostes serioses ni per tant una crònica periodística sòlida. Per exemple, aparcar a Illa fantasia, agafar un autobús i després un tren, i potser després haver d'agafar el metro ja es veu que gaire viable no és.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa