El setembre de 2020, el govern municipal presentava a les entitats del Pacte per la Mobilitat la revisió del Pla de mobilitat urbana (PMU) fins al 2024. L’objectiu principal era ampliar voreres i reduir un 25% la presència del vehicle privat a la ciutat, fins a aconseguir 32 quilòmetres més per als vianants. També buscava ampliar els trajectes sense vehicle privat, de manera que un 82 % dels trajectes que es facin el 2024 siguin sostenibles (a peu, en bicicleta o en transport públic). Ara, dos anys després, Barcelona ja ha enllestit el Pla de Mobilitat Urbana 2024, un document que inclou més de 300 mesures per aconseguir aquells objectius marcats el 2020 de mobilitat més sostenible, segura i saludable.
300 mesures de xoc per una ciutat més sostenible
Aquest dilluns, el govern municipal presentava el PMU 2024, que haurà de passar per sessió plenària per a la seva aprovació. El PMU ha introduït canvis, millores o precisions al document aprovat inicialment atenent total o parcialment la demanda de 374 sol•licituds de les al•legacions rebudes (84%) per les 24 entitats integrants del pacte.
I entre aquestes mesures que podrien ser una realitat, en destaquen algunes. “Els vianants han de ser els protagonistes de les voreres i per tant hem de baixar els obstacles, com les motos o els carrils bici, perquè els vianants se sentin segurs”, ha afirmat Janet Sanz, tinenta d’alcalde d’Urbanisme. I això com es tradueix? Com a mesures específiques destaquen la voluntat d’estendre el límit de 30 km/h a la majoria de carrers de Barcelona, l’increment de carrers i entorns escolars pacificats i estudiar si podria fer pagar els motoristes per aparcar la moto a la calçada. Fonts municipals remarquen al TOT Barcelona que “no hi cap decisió presa i no està sobre la taula”, si bé “el document del PMU parla d’estudiar” aquesta possibilitat.
En concret, el pla parla de “desenvolupar i implementar l’Estratègia d’Aparcament de la ciutat; estendre la regulació de l’AREA a tota la ciutat fins assolir el 90% de les places regulades en calçada; potenciar una xarxa d’aparcaments amb serveis a la mobilitat més diversificats (bicicletes, motos, DUM, vehicle elèctric i vehicle compartit)”.
Pel que fa als vianants i ciclistes, es preveu instal·lar més escales i ascensors als barris amb inclinacions notables, es faran més quilòmetres de carril bici i estaran millor dissenyats. En transport públic, s’analitzaran les combinacions semafòriques perquè els trajectes en autobús siguin més ràpids.