Les obres del tram central de la línia 9 del metro avancen a bon ritme. La represa de l’esperada actuació el passat mes de juny posava punt final a un periple de gairebé una dècada d’estancament que s’ha acabat traduint en una inversió extraordinària en manteniment de 7,5 milions d’euros per part de les administracions públiques.
En aquest primer mes i mig des de la represa de les obres, la tuneladora que ha d’obrir-se pas sota els barris de Pedralbes i Sarrià ja ha completat aproximadament el 7% del recorregut que separa el passeig de Manuel Girona i la plaça de Lesseps. Segons informa Betevé, la màquina de grans dimensions ha excavat gairebé 300 metres del total de quatre quilòmetres previstos en aquest tram central de la línia de metro i està a punt d’arribar al punt on s’ubicarà la futura estació Manuel Girona.
Si no hi ha cap contratemps que obligui a aturar o alentir el ritme de la tuneladora, la previsió és que el tram fins a la plaça de Lesseps pugui estar culminat a finals del 2024. Això suposarà l’habilitació de fins a cinc noves estacions de la línia 9: Manuel Girona, Sarrià, Mandri, Putxet i Lesseps.
Una xarxa amb 12 noves estacions
El projecte final, però, preveu la instal·lació de dotze noves parades entre Zona Universitària i la Sagrera, dos dels extrems de l’actual línia 9, que ara mateix funcionen com a dues línies dissociades i completament independents l’una de l’altra. En aquest sentit, el tram de prop de cinc quilòmetres que separa les futures estacions de Zona Universitària i Manuel Girona ja està excavat, però continuarà sense servei fins que no es completi la resta de la xarxa.
Dues línies i 35 parades
Actualment, les línies 9 i 10 -que compartiran aquest tram central ara en construcció- sumen un total de 35 estacions en servei. Al primer tram inaugurat el 2009 entre les estacions de Can Zam i Can Peixauet, al municipi veí de Santa Coloma de Gramenet, s’hi van sumar noves parades com la del Gorg, a Badalona, o la del Bon Pastor, que finalment es va allargar fins a la Sagrera.
Durant el 2016 va entrar en funcionament el servei que comunica la Zona Universitària amb l’aeroport del Prat, un recorregut que ara fa quatre anys es va ampliar amb dues estacions als barris de la Marina. L’últim dels trams de la línia 9 inaugurats va ser el de la Zona Franca, que va tenir lloc a finals del 2021.
Amb tot, la previsió és que la línia 9 del metro no pugui estar enllestida fins al 2028, dues dècades després de l’estrena del primer tram entre Can Zam i Can Peixauet. L’actuació completa haurà costat gairebé 950 milions d’euros i la línia no podrà començar-se a posar en marxa de manera esglaonada fins al 2026.
Alt cost de manteniment
La dilatació en el temps de la posada en marxa d’aquesta infraestructura també ha comportat un alt cost per a les arques públiques. L’aturada de la construcció del tronc central de la línia 9 durant prop d’una dècada va generar una despesa de 7,5 milions d’euros principalment en tasques de manteniment del túnel i per revertir l’oxidació de les vies.
Segons ja va alertar la Sindicatura de Comptes en un informe publicat el 2020, aquesta macroactuació acumulava un sobrecost de gairebé 5.000 milions d’euros fins al 2016, una xifra que amb tota probabilitat es veurà incrementada d’aquí fins a la finalització de les obres el 2028.