L’estació de Sants ha començat aquesta setmana la seva esperada transformació. Així ho va anunciar dimecres la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, que va detallar que aquesta primera fase servirà per traslladar el trànsit rodat de la banda muntanya a la banda mar, alliberant així un espai que es destinarà als vianants i a les bicicletes.
En concret, les obres ara encetades se centraran en tres àmbits diferents: la zona sud de l’estació, a tocar del parc de l’Espanya Industrial; la zona de la cruïlla entre el carrer dels Comtes de Bell-lloc i la plaça de Joan Peiró, on actualment hi ha dos carrils que utilitzen els taxis; i la zona on conflueixen els carrers de Numància, Tarragona, Provença i l’avinguda de Roma. La primera fase consistirà en l’adaptació d’una part del vial de vianants del costat mar de l’estació, des del carrer del Vallespir fins al carrer Tarragona, per convertir-lo en un vial de trànsit rodat de doble sentit de circulació, amb un carril per turismes i un altre per a busos per sentit.
Pel que fa al tram del passeig de Sant Antoni situat entre la plaça de Joan Peiró i el carrer dels Comtes de Bell-lloc, la previsió és que es procedeixi a demolir la vorera actual per construir un nou tram de vial que connecti amb l’espai que actualment ocupa una zona per a vianants a la banda mar de l’estació. En aquest sentit, a la zona ubicada entre els carrers dels Comtes de Bell-lloc i el de Tarragona, les obres se centraran únicament en l’adequació de l’espai per convertir-lo en un vial de circulació.

La darrera de les fases dels treballs consistirà en la realització de diverses intervencions a la zona on conflueixen els carrers de Numància, Tarragona, Provença i l’avinguda de Roma, el punt més complex pel que fa a la circulació de l’entorn de l’estació. Aquí les obres serviran per rectificar l’actual traçat de circulació i redirigir la mobilitat cap a la seva nova configuració, una actuació que previsiblement generarà afectacions al trànsit i que tindrà lloc durant els darrers mesos del projecte, durant la primavera del 2024.
Taxis i autobusos
Si ens fixem en la parada de taxis que actualment se situa a la banda mar de l’estació de Sants, aquesta transformació de la mobilitat encetada aquesta setmana no hauria de generar un gran impacte, de manera que el servei seguirà operatiu mentre es duguin a terme els treballs, se centraran en la part que actualment és per a vianants i que amb la configuració final del projecte passarà a destinar-se al trànsit rodat. Sí que hi haurà afectacions per als autobusos que fins ara utilitzaven la banda muntanya, ja que les línies es desdoblaran: les línies 115 i H10 tindran la seva parada al passeig de Sant Antoni i la línia V5 a l’inici del carrer dels Comtes de Bell-lloc.
Un canvi de cara de 410 milions
Un cop enllestida aquesta transformació de la mobilitat a la zona, ADIF podrà començar la primera fase els treballs per construir la nova estació de Sants, que si no hi ha retards hauria d’estar pràcticament acabada a mitjans del 2026 i que comptarà amb un pressupost aproximat de 410 milions d’euros. En aquest sentit, cal recordar que el projecte encara no ha estat licitat i que fins ara només s’ha presentat la iniciativa.

