L’estació de Sants es prepara per viure en els pròxims tres anys una transformació de cap a peus. El major hub ferroviari de Catalunya duplicarà la seva capacitat per poder assumir més trànsit ferroviari i canviarà la seva fisonomia per convertir-se en un espai més obert i lluminós que faci justícia a la importància de les instal·lacions.
Segons ha informat aquest divendres el govern espanyol en la presentació de l’avantprojecte d’aquesta reforma integral i recullen diversos mitjans, la previsió és que les obres principals puguin enllestir-se a mitjans del 2026 i que s’hi destini una inversió de prop de 410 milions d’euros. La companyia Adif treballa amb un calendari d’actuació dividit en dues fases diferents que podria allargar els treballs fins al 2030.

En aquesta primera tongada d’obres, que haurien d’arrencar si no hi ha contratemps a finals del 2023, es renovaran les andanes que actualment es destinen a les línies de Rodalies i de l’AVE, es refarà completament l’antiquat i fosc vestíbul per convertir-lo en un espai diàfan amb molta llum i s’iniciarà la reforma integral de tota la plaça dels Països Catalans, on s’eliminarà el trànsit rodat per prioritzar l’accés per als vianants.
Objectiu: 58 milions de passatgers
Un dels objectius principals d’aquesta transformació és aconseguir incrementar el trànsit ferroviari que pot assumir l’estació de Sants, que actualment es troba al límit de les seves capacitats. En aquest sentit, la previsió de les autoritats és poder augmentar el nombre de passatgers que utilitzin les instal·lacions barcelonines fins als 58 milions d’usuaris de cara a l’any 2030. Cal recordar que aquesta estació ja va assolir la xifra de 47 milions de passatgers durant el 2019, just abans de l’esclat de la pandèmia del coronavirus.

Entre les novetats que inclou aquest avantprojecte presentat aquest divendres, la nova estació de Sants tindrà una coberta que es destinarà a oficines, establiments de restauració i comerços i que comptarà amb un espai de gairebé 14.000 m² on s’instal·laran plaques solars.