Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
TMB protegirà els seus combois dels grafiters que pinten de matinada
  • CA

Per molt que pugui semblar un tema infinit, l’activitat dels grafiters continua suposant un autèntic maldecap per a les empreses ferroviàries. Tant és així que algunes d’aquestes companyies es veuen empeses a provar nous mètodes per intentar frenar la competició urbana que estampa lletres gegants de colors a la carrosseria dels seus trens. L’última a aventurar-se ha estat Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Després de fer una prova pilot als tallers de l’estació de Can Boixeres, ha decidit instal·lar uns panells metàl·lics a banda i banda de la via, als dipòsits de trens, amb la intenció d’impossibilitar l’exercici dels grafiters. Així pretén evitar que els vagons que descansen en aquestes estacions segueixin acumulant visites de matinada.

Segons consta en una licitació de finals de juliol, la proposta està previst que costi poc més de 250.000 euros i es desplegarà a les instal·lacions de Torras i Bages (L1), Pep Ventura (L2) i Canyelles (L3). L’empresa pública que gestiona el metro assegura que “s’ha detectat un increment important d’actes vandàlics per part de grups de grafiters” i que generen “unes despeses considerables en neteja de trens i resposició de les instal·lacions vandalitzades”. També argumenten que “s’ha generat en els treballadors un clima d’inseguretat en el treball” vinculat “a les amenaces i als enfrontaments amb els esmentats grups”.

Aquests anuncis arriben després que l’estiu passat TMB ja apuntés que s’havien triplicat les visites dels grafiters al metro, registrant gairebé tres accions al dia durant el juliol i l’agost. Pel que fa al cost d’aquestes incidències, la companyia assegurava que l’any 2019 el cost de netejar les pintades va suposar 1,5 milions d’euros. Tanmateix, asseguraven que la vigilància i la reparació de danys podria apropar la xifra als 4 milions. Mesos abans, en una roda de premsa conjunta amb Renfe, FGC, TRAM i l’ATM, s’havia denunciat la urgència del problema i s’havia arribat a proposar una reforma del codi penal perquè es castiguessin amb més duresa les accions dels grafiters.

Amb la intenció de reduir aquesta molèstia continuada, TMB ha plantejat l’arribada d’aquests llargs panells metàl·lics —la prova pilot incloïa altres materials, finalment descartats— que arriben fins a l’alçada de les finestres dels trens. Les obres d’instal·lació es faran de matinada, entre diumenge i dijous, per no alterar el servei.

Els nous panells de protecció antigrafiti / TMB
Els nous panells de protecció antigrafiti / TMB

El nou invent comportarà salvar algunes dificultats tècniques. Si bé l’estació de Pep Ventura ho posa especialment fàcil perquè es desplegui aquesta estructura metàl·lica, tant a Torras i Bages com a Canyelles s’hauran de salvar diversos esculls. En el primer cas, un canal de desguàs paral·lel a la via complica l’accés i força que se n’hagin de buscar nous suports per tirar-ho endavant. En el cas de les instal·lacions noubarrienques, l’impediment que caldrà solucionar és una “passarel·la corrida” situada en una de les vies.

Una fricció enquistada

Una de les incògnites que sorgeix amb la implantació d’aquest sistema és si provocarà que els grafiters que actuaven de matinada, quan tot estava aturat, ara passin a fer-ho en l’horari de funcionament del metro. És a dir, si augmentaran els casos de grups que interrompen la circulació d’un tren per pintar-lo ràpidament. El risc és més gran, però l’adrenalina —un factor clau en aquest sector— és també doble. De moment, però, caldrà veure com s’aplica aquesta iniciativa, que trigarà uns cinc mesos a acabar-se d’instal·lar una vegada comencin els treballs, i si efectivament redueix de manera rellevant els grafitis de matinada.

La iniciativa vol completar el que els diferents cossos policials no han aconseguit amb el pas del temps, malgrat els seus esforços. El més destacat dels últims temps va ser la investigació coordinada dels Mossos d’Esquadra i la Policia Nacional, anunciada el passat novembre, que va aplegar fins a 99 detencions “per causar danys valorats en 22.000.000€ en vagons de tren i metro de Barcelona” durant els anys 2017, 2018 i 2019, va destacar el cos espanyol. En una nota informativa, la policia catalana va destacar que els grafiters acostumaven a trencar “accessos, sistemes de vigilància i càmeres de seguretat”.

A vegades, durant les incursions per pintar els combois, es donen situacions tenses. El passat juliol, de fet, es va haver de desactivar el subministrament elèctric de la catenària de l’estació de Fondo en enxampar quatre grafiters enfilats al sostre d’un vagó. Estaven caminant ajupits a pocs centímetres de la catenària i això suposava el perill de morir electrocutats, asseguraven els Mossos.

Sigui com sigui, per conéixer més a fons els riscos que accepten i els motius que arrosseguen els grafiters a seguir visitant els túnels de la ciutat, ara es pot recórrer la història d’aquest fenomen amb el llibre Barcelona Showdown. Aquesta publicació suposa el primer recull de fotografies i anàlisi de gairebé quatre dècades de pintar vagons a la capital catalana. S’ha publicat recentment i es presenta com una obra que “detalla la història i l’estil de vida dels escriptors i escriptores des de 1984 fins al 2021”.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Barceloní. a agost 18, 2021 | 06:24
    Barceloní. agost 18, 2021 | 06:24
    Pot semblar una bestiesa, peró aixó només s'arregla d'una manera: a trets i apuntant bé.
  2. Icona del comentari de: ciutadà a agost 18, 2021 | 08:13
    ciutadà agost 18, 2021 | 08:13
    Una cosa que no he entés mai: qui financia els grafiters?. O tots son gent de calers o algú els paga els sprais de pintura, que son molt i molt cars.
  3. Icona del comentari de: miquel puigpelat a agost 18, 2021 | 09:12
    miquel puigpelat agost 18, 2021 | 09:12
    Un bon jec d'hòsties i problema resolt.
  4. Icona del comentari de: LLAREBNA a agost 18, 2021 | 11:48
    LLAREBNA agost 18, 2021 | 11:48
    qué bé. peró, ara ?. Perquè mo ho ha fet durant tants anys i evitar tanta despesa. Un desastre, si senyor. Un gran desastre aceptat per totes les institucions.
  5. Icona del comentari de: LLARENA dPENA a agost 18, 2021 | 11:48
    LLARENA dPENA agost 18, 2021 | 11:48
    qué bé. peró, ara ?. Perquè mo ho ha fet durant tants anys i evitar tanta despesa. Un desastre, si senyor. Un gran desastre aceptat per totes les institucions.
  6. Icona del comentari de: Renfe,mossis, policies en geberal, soun un inutils a agost 18, 2021 | 15:23
    Renfe,mossis, policies en geberal, soun un inutils agost 18, 2021 | 15:23
    Els mossos, que fan?, dormir a la parra, si els grafiters fosin Catalans, estarien tots a la preso, i si les pinrades focin estelades, o llubertat pressos politics, no surtiria ni un tren al carrer,
  7. Icona del comentari de: Perquè detenir los i fer-los netejar els mateixos trens no, oi? a agost 19, 2021 | 03:03
    Perquè detenir los i fer-los netejar els mateixos trens no, oi? agost 19, 2021 | 03:03
    Suposo que deu sortir mes a conta a les Colaus profundes apujar els impostos als qui els paguem, que fer pagar les conseqüències als seus futurs votants multiculturals i diversos de mestissatge. Es com els vigilants amb sobrepès que s’estan amagats als últims vagons els metros per no enfrontar-se amb els menas. Calers i mes calers del contribuent abans no enfrontar-se amb la violència dels que mai pagaran impostos i viuen de no fotre res durant tot el dia.

Respon a miquel puigpelat Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa