L’estiu és l’època de l’any en què baixa el passatge del metro que necessita fer ús obligatòriament del transport públic, bé perquè no hi ha escola ni universitat o bé perquè la ciutadania fa vacances, explica l’exregidor de Mobilitat a l’Ajuntament de Barcelona, Francesc Narváez. Tot i que es fan obres tot l’any, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) aprofita aquest menor ús del suburbà per executar la major part de les millores a la xarxa de metro durant juliol i agost. Aquest any, es preveuen afectacions en quatre línies: L5, L2, L4 i L10 Nord. Els talls més importants seran a l’L5 i l’L2, tant pel nombre d’estacions afectades com pel temps sense servei.
Des de l’associació per la Promoció del Transport Públic (PTP), José Luis Rodrigo, un dels seus membres, defensa la necessitat de fer les obres. “Això ningú ho discuteix. Moltes línies tenen mig segle de vida”. Però considera que en el tall de l’L2 caldria posar un servei de bus especial i demana també garantir la connexió dels busos especials amb el metro a les darreres sortides, que els dies laborables són a mitjanit, com passarà al tall de l’L5. Com els dos transports fan l’última sortida a la mateixa hora, hi ha viatgers que no tenen temps per fer la connexió entre bus i metro o viceversa.
Vuit parades afectades a l’L5
Segons la informació a la qual ha tingut accés el TOT Barcelona, les obres de l’L5 deixaran sense servei el tram entre Cornellà Centre i Collblanc, entre el 25 de juny i l’1 de setembre. En total, es veuran afectades vuit estacions: Cornellà Centre, Gavarra, Sant Ildefons, Can Boixeres, Can Vidalet, Pubilla Cases, Ernest Lluch i Collblanc. TMB explica que les feines són per la renovació integral d’un tram de via, “que ha arribat al final de la seva vida útil”, la qual cosa ha de permetre millorar la fiabilitat i el confort dels viatgers. També són necessàries per continuar incrementant la capacitat de la línia i per resoldre els problemes de vibracions detectats en 22 punts. Les obres tenen un cost de 16 milions d’euros.

Un bus especial cobrirà el tram tallat de l’L5
En aquest tall, Narváez defensa la necessitat de posar en marxa un servei alternatiu de transport que cobreixi el tram afectat, “donat que és un extrem de línia que connecta el Baix Llobregat amb la capital catalana i els usuaris tenen menys opcions de transport”. TMB ja té previst activar un bus que unirà les parades de Cornellà i Collblanc els set dies de la setmana i que permetrà als viatgers agafar, en aquest punt, l’L5. A banda del bus especial, la ciutadania podrà utilitzar el servei de Rodalies, entre Cornellà i Sants Estació, i el tramvia, entre Cornellà i Ernest Lluch, diu TMB en una documentació sobre els talls.
Des de la PTP, Rodrigo considera que amb el tall de l’L5, el Baix Llobregat quedarà molt “penjat”. Explica que el bus especial que TMB posarà entre Collblanc i Cornellà suposarà fer el trajecte en 45 o 50 minuts quan, amb el suburbà, són uns 12 minuts. Opina que per “operativitat” i connexió amb el tramvia hagués estat millor fer el tall a Ernest Lluch, una estació nova amb un tram de via nova. També creu que una persona que visqui a Gavarra, per exemple, serà millor que vagi fins a Cornellà i allà agafi Rodalies, si vol anar al centre de Barcelona, que no fer-ho amb el bus de TMB, tot i que reconeix que la Renfe “no és gaire fiable”. Expressa els seus dubtes si el Trambaix podrà absorbir tot l’augment de demanda que tindrà amb el tall. I defensa la necessitat que s’informi bé de les alternatives de transport que té el viatger, incloent-hi altres operadors de transport. El 2019, durant el tall de l’L1 de dos mesos, molt usuaris van anar descobrint que amb els busos de l’empresa Tusgsal podien fer el recorregut més ràpid que amb les llançadores de TMB.
L’altre gran tall de l’estiu a la xarxa de metro serà a l’L2, en el seu tram central. Segons TMB, entre el 25 de juny i el 25 d’agost, no hi haurà servei entre les estacions de Sagrada Família i Paral·lel. Les parades afectades seran set: Sagrada Família, Monumental, Tetuan, Passeig de Gràcia, Universitat, Sant Antoni i Paral·lel. En aquest cas, les obres són per resoldre els problemes “estructurals” de vibracions en tota l’L2, i aquest és el darrer tram que queda per millorar. L’obra es finança amb fons europeus i té un pressupost de 5,2 milions.

Fer una campanya informativa a l’L2
TMB no planteja un servei de bus alternatiu pel tall de l’L2 perquè l’usuari disposarà d’altres parades de metro: Paral·lel (L3), Passeig de Gràcia (L4 i L3), Sagrada Família (L5) i Universitat (L1), i els busos D50, H12 i H16, detalla la documentació de TMB. L’exregidor de Mobilitat està d’acord amb el fet que no cal posar un servei de bus alternatiu, però demana fer una campanya d’informació prou clara, que inclogui els mitjans de transport que els barcelonins i els turistes podran fer servir, i que ha d’estar pensada per a totes aquelles persones que no coneguin la xarxa de metro de la ciutat. Narváez recorda que l’L2, per exemple, és una línia que molts visitants usen per anar a punts turístics com la Sagrada Família, passeig de Gràcia o Montjuïc, i amb el tall hauran de recórrer a l’L3.
La PTP defensa la necessitat de posar en marxa un bus especial per l’L2, com es va fer l’estiu passat amb el tall de l’L4. “Amb el tall, anar al centre de Barcelona amb l’L2 no es podrà fer. Veurem si l’L1, una de les alternatives, absorbirà bé l’augment de passatge. Tant el tall de l’L5 com el de l’L2 comencen a finals de juny”. Molts usuaris, sense el bus especial, veuran com el seu recorregut augmentarà molt en temps. Per exemple, un ciutadà que vagi de Sant Adrià fins a Joanic, i que abans utilitzava l’L2 i l’L4, com que no disposarà de bus alternatiu, caldrà que improvisi un altre mitjà de transport entre Sagrada Família i Joanic, valora.

Després del tall de l’L4 d’aquesta Setmana Santa, entre Bogatell i Barceloneta, el tram tancat a l’estiu serà entre la Pau i Selva de Mar, del 27 de juliol al 30 d’agost. Les obres són per la construcció d’un ascensor que connecti el vestíbul i l’andana d’una de les vies i completar, així, l’adaptació de la parada de la Pau per a persones amb mobilitat reduïda. També s’aprofitarà per instal·lar un aparell de via (bretelle) a la mateixa estació. TMB té previst posar en servei un bus especial entre la Pau i Selva de Mar, però també es podran utilitzar l’L2 (la Pau), els busos 136 i V31 i les línies T4, T5 i T6 del tramvia com a transports alternatius. Una de les afectacions que tindrà aquest tall serà per arribar a les platges de la ciutat des de la Pau, expliciten des de la PTP. El cost d’aquestes reformes serà de 970.000 euros.
Tall a l’L10 Nord per problemes de vibracions
La darrera línia afectada per talls a l’estiu és l’L10 Nord, a l’altura de Badalona. Només es veuran afectades dues estacions, Gorg i la Salut, i les obres són per renovar els aparells de vies i solucionar així els problemes de vibracions que pateix el veïnat. El tall es perllongarà durant unes tres setmanes, entre el 5 i el 25 d’agost. Segons TMB, els viatgers disposaran d’un servei de llançadora de tren entre la Salut i el Bon Pastor, com també un bus especial, i altres transports alternatius com els busos de l’empresa Tusgsal i el metro (L2, Gorg). El pressupost de la reforma és d’un milió d’euros.