L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha hagut de mobilitzar finançament de nou per la T-Mobilitat. L’UTE d’empreses concessionària rep un avançament de 14 milions d’euros per poder acabar el projecte, iniciat el 2014 i amb un llarg historial de retards.
Segons ha avançat el diari ‘Ara’ i ha confirmat l’ATM a l’agència ACN, el nou sistema de bitllets de transport recarregables encadena dificultats d’ençà que un dels socis financers, CaixaBank, sortís del projecte l’any passat. Perquè no quedi varat quan ja queda poc per l’esperada estrena, l’ATM ha decidit aquesta injecció i ja ha transferit 10,6 milions d’euros –IVA a part– a finals de desembre.
Segons l’ATM, la concessionària SOC Mobilitat hauria rebut igualment aquests diners al llarg del contracte. L’adjudicació preveia remunerar a les empreses amb una tarifa de gestió garantida els dos últims anys d’explotació, partida d’on s’han avançat ara els diners per afrontar la recta final. Així, segons el rotatiu, Generalitat, Ajuntament de Barcelona i Àrea Metropolitana han acordat “modificar l’esquema de retribució” perquè no s’encalli més i recalquen que no és cap “augment” dels beneficis per als adjudicataris.
Indra, Fujitsu i Marfina són els tres socis empresarials que continuen al capdavant de la T-Mobilitat. Amb la nova aportació de capital, les administracions públiques confien que no hi hagi més interrupcions, “ni tan sols temporals”. Tot i així, l’ATM adverteix que falta pactar amb les tres empreses un nou pla econòmic-financer abans del 31 de març per fixar un calendari definitiu d’entrada en funcionament de la T-Mobilitat, després de quatre addendes al contracte original.
La T-Mobilitat ja està en fase de proves i té uns 120.000 viatgers registrats. Durant la tardor va obrir una fase pilot en què la ciutadania podia comprar targetes de metro i bus a preus per sota dels oficials. El futur bitllet serà una targeta que funcionarà sense contacte i s’hi podrà acumular i gastar saldo. També es podrà fer servir a través del mòbil, com una app. El que no està gens clar encara és la transformació del sistema de zones tarifàries pel nou model de preus segons quilometratge que, teòricament, havia d’arribar de bracet amb al T-Mobilitat.