Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Laia Bonet, tinenta d’alcaldia de Mobilitat, contundent: “Les pacificacions han vingut per quedar-se”

Les superilles i els eixos verds han estat un dels temes destacats del debat sobre mobilitat que ha organitzat Foment del Treball aquest dilluns, coincidint amb l’inici del curs polític, que ha comptat amb la participació de la primera tinenta d’alcaldia d’Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, i el president del Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), Josep Mateu.

Segons Bonet, “les pacificacions afecten el cotxe, però afavoreixen la resta d’usuaris. Les pacificacions han vingut per quedar-se“, però no les de les superilles o els eixos verds que va executar Barcelona en Comú. Allà on es pot, cas dels carrers principals, el govern municipal està en contra de les pacificacions que són “incompatibles” amb el transport públic, ha remarcat Bonet. Segons Bonet, “l’important és com es fan”, tot i que ha reconegut que no hi ha una fórmula màgica. Més que un eix verd com el de Consell de Cent, el PSC defensa pacificacions com les de la Meridiana i Pi i Margall.

Les superilles afecten la mobilitat, diu el RACC

Per al president del RACC, les superilles estèticament no es pot dir que no siguin maques. “Però són espais que estan afectant molt la mobilitat. Són vies utilitzades per bicicletes i patinets que no van a 10 km/h -la velocitat màxima- i per furgonetes que fan càrrega i descàrrega”.

El debat sobre Mobilitat que s’ha fet a la seu de Foment del Treball de Barcelona / Jordi Subirana

“La mobilitat de connexió”, el gran repte

En la seva valoració, Bonet ha considerat que el gran repte de Barcelona és “la mobilitat de connexió”, és a dir la mobilitat d’entrada i sortida de la ciutat. En aquest cas, el 42% encara es fa amb vehicles privats. En canvi, dins de la capital catalana, el 42% dels desplaçaments es fan a peu i el 34% en transport públic. L’Ajuntament defensa la necessitat que Rodalies i els busos interurbans funcionin, i construir aparcaments dissuasius a la vora de les estacions de transport -busos i Rodalies- de municipis metropolitans, a distàncies diferents de la capital catalana.

“Cal inversió en busos interurbans i sobretot en Rodalies i fer aquests aparcaments a la vora de les estacions per entrar a Barcelona en transport públic. Podria ser una solució pel gruix del 42% de persones que encara entren a la ciutat amb vehicles privats”. Actualment, 200.000 persones arriben a Barcelona amb busos interurbans, mentre que amb Rodalies ho fan unes 250.000. “Estem quasi a la par”. L’objectiu de l’Ajuntament és arribar als 400.000 viatgers diaris que utilitzin els busos interurbans per entrar a la capital catalana.

Des del RACC, Mateu ha mostrat la seva preocupació per l’estat de Rodalies. “Cal augmentar dràsticament el nombre de busos interurbans que entren a la ciutat. “Rodalies no estarà solucionat en una dècada. Va a un ritme d’execució i d’informació molt preocupant”. Bonet creu que encara queda molta feina per fer a Rodalies. Es ve de molts anys de desinversió”. Ara s’inverteix, però aquestes obres necessiten el seu temps, ha valorat Bonet. “S’ha de treballar en el mitjà i el llarg termini, però també en el dia a dia per reduir les incidències i millorar la informació. Informar els usuaris és un intangible”.

Imatge d’arxiu de diversos passatgers pujant a un tren de Rodalies / Europa Press

El límit dels dos minuts al metro en hora punta

El debat s’ha endinsat en la situació del metro i el bus a Barcelona. Segons Bonet, el metro i el bus no deixen de sumar rècords. “Cada cop hi ha més persones que opten pel transport públic per moure’s per la ciutat”. El 2024, TMB va tancar amb 684 milions d’usuaris. A parer de Bonet, el metro i el bus tenen una bona valoració per part de la ciutadania, “per sobre del vuit”. “Això és fruit d’una inversió constant”. La tinenta d’alcaldia ha defensat la necessitat de fer arribar el metro allà on es pugui, amb projectes d’ampliació de les línies L2, L3 i L1 i el tram central la línia 9. En aquest sentit, Bonet ha recordat que TMB acaba de treure a licitació la construcció de 39 trens que permetrà que les línies 5 i 1, que aguanten la meitat del passatge, puguin mantenir els dos minuts entre tren i tren en hora punta. “Els trens van plens. Però un tren cada dos minuts és el màxim a què podem arribar”.

Un dels temes en què el RACC i l’Ajuntament han xocat ha estat en el tema de la bici i els patinets elèctrics. Segons Mateu, hi ha un excés d’espai dedicat als carrils bici, un 16%, quan només un 7% dels usuaris els fan servir. El president del RACC ha posat com a exemple la Via Augusta on el 25% de l’espai està ocupat per les infraestructures ciclistes i només es fa un ús del carril bici de l’1%. “No dediquem tant espai a la bicicleta en aquells llocs on la bicicleta no es fa servir tant”, ha conclòs Mateu.

Un ciclista circula pel carril bici del carrer Aragó / Europa Press
Un ciclista circula pel carril bici del carrer Aragó | Europa Press

S’han fet 12 quilòmetres nous de carrils bici aquest mandat

Per a Bonet, la xarxa ciclista de Barcelona s’ha consolidat amb uns 270 km/h. “El creixement dels carrils bici ha anat acompanyat de l’increment de la bicicleta elèctrica. Hem millorat la connectivitat i la seguretat dels carrils bici. S’han anat traient els carrils bici de les voreres, baixant-los a la calçada i segregant-los”, ha destacat la tinenta d’alcaldia. En aquest mandat municipal s’han fet 12 quilòmetres més de carril bici. Bonet creu que molta gent s’ha introduït en el món de la bicicleta a través del Bicing.

L’acte s’ha englobat dintre del cicle Fer Metròpoli i ha abordat, en altres ocasions, la crisi de l’habitatge i l’emergència climàtica. Hi han assistit, entre altres, el president de Foment, Josep Sánchez Llibre, i el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jané. La cita ha estat presentada pel conseller delegat d’Aigües de Barcelona, Felipe Campos, i l’ha tancat la vicepresidenta de Foment, Mar Alarcón.

Més notícies
Notícia: Barcelona tindrà una nova superilla: en marxa les obres del Camp de l’Arpa
Comparteix
La reforma neix d'una idea de l'AFA de l'escola Dovella i va ser inclosa en els pressupostos participatius | Costa 390.000 euros

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ricard a setembre 08, 2025 | 13:25
    Ricard setembre 08, 2025 | 13:25
    O sigui que la Ronda de Sant Antoni està "pacificada", oi? Jo pregunto a la regidora: posarà vostè de la seva butxaca les obres que es fan ara per corregir la gran "pacificació" del que han acabat fa 4 dies, i que ha produït el desastre que ara volen esmenar desesperats? Quina immensa vergonya tot plegat.

Respon a Ricard Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa