La unió del tramvia planteja un augment d’accionariat públic a TRAM

Les administracions negocien amb les concessionàries privades una contraprestació a la inversió prevista

Administracions i empreses adjudicatàries del tramvia de Barcelona negocien intensament la lletra petita de la primera fase d’unió del Trambaix i el Trambesòs. Connectar els dos serveis comportarà un increment de passatgers i com que la concessió vigent retribueix el volum d’usuaris transportats podria comportar de retruc un lucre inesperat. Així, segons ha pogut saber el TOT Barcelona, Ajuntament i Generalitat busquen la millor fórmula legal per tancar la porta a un enriquiment privat col·lateral després de la inversió milionària pública. Diferents fonts consultades detallen que l’opció prioritària que hi ha sobre la taula és incrementar l’accionariat públic en la societat mixta TRAM, per tal que les operadores TMB i FGC ampliïn els percentatges pírrics que hi tenen avui.

Després d’anys de negociacions, vetos polítics i fins i tot un referèndum, un acord marc entre ERC i el govern municipal va desencallar la unió dels tramvies el 2019. La concreció ha arribat mica en mica, en forma d’acords concrets el 2020 per al servei i la urbanització dels carrers afectats. Han passar 32 anys des del naixement del projecte. El pacte municipal incloïa un aspecte clau: buscar una fórmula perquè l’augment de viatgers no enriquís a les empreses privades concessionàries, que tenen contracte vigent fins al 2032. “La inversió pública ha de tenir un retorn públic”, insisteix el portaveu municipal d’ERC Jordi Coronas en conversa amb el TOT Barcelona.

El tramvia de Barcelona, que té 6 línies i 56 parades als costat Llobregat i Besòs de la ciutat, està operat per TRAM després de guanyar un concurs públic de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). És un grup d’empreses format per Tramvia Metropolità, SA, que va guanyar l’any 2000 el concurs per crear i gestionar el tramvia de la capital catalana a la banda del Llobregat; Tramvia Metropolità Besòs, SA, que va aconseguir l’adjudicació del tramvia al costat Besòs el 2002; Trambaix UTE i Trambesòs UTE, contractades per les concessionàries per encarregar-se del manteniment i l’operació del tramvia.

Els accionistes del grup TRAM són, per ordre d’importància, Globalvia –sorgit de la unió entre Bankia i FCC el 2007 i amb fons de pensions com a accionistes–, Moventia i Alstom. Com a socis minoritaris hi ha FCC, Transdev i Comsa. A més, dues empreses públiques tenen un simbòlic 2,5% cadascuna: Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).

Accionistes de TRAM / TRAM

Tarifa tècnica i accionariat, al centre de tot

La inversió inicial de TRAM per crear la xarxa de tramvies a la capital catalana està sent retornada per l’ATM amb la tarifa tècnica. És el pagament a TRAM que fa l’ATM –formada en un 51% per la Generalitat i un 49% per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), l’Ajuntament de Barcelona i l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU)– per cada validació que registra el tramvia. Els diners recaptats pels operadors de transport de Catalunya van a parar a l’ATM, que actua com a ròtula financera del sistema i després els reparteix mitjançant la Mesa de la Cambra. En el cas de TRAM, la tarifa tècnica inclou el retorn de la inversió inicial. Fonts de TRAM indiquen que el seu import “varia en funció de les validacions” cada any.

L’accionariat i la tarifa tècnica agafen rellevància en el context actual. Després que s’aprovés el projecte urbanístic per unir els tramvies, que comportarà una inversió del consistori barceloní de 56,2 milions i de 61 milions de l’ATM, l’administració busca una contraprestació. El portaveu d’ERC Jordi Coronas recorda que en pactar la unió es van plantejar dues vies per evitar un increment dels beneficis privats: o bé reduir la tarifa tècnica o bé obtenir una representació pública major a l’accionariat de TRAM.

Fonts de l’ATM avancen a aquest diari quin és el full de ruta. “Augmentar la participació de les administracions en l’explotació de la infraestructura, en coherència amb l’augment de la inversió pública que es derivi de la Xarxa Tramviària Unificada, tenint en compte tant la inversió de l’ATM com la realitzada per l’Ajuntament“, afirmen, citant el conveni de col·laboració entre les dues administracions. A més, remarquen que quan acabi la concessió a TRAM, l’any 2032, la gestió del tramvia passarà a ser només pública. Fonts de TRAM, a més a més, confirmen a aquest diari que hi ha “converses” en la línia de modificar l’accionariat i que està sobre la taula de negociació.

Fonts del sector són crítiques amb el model actual i ressalten l’anomalia que suposa que un operador privat exploti un transport públic. I assenyalen que la unió dels tramvies suposarà un perjudici per a TMB, ja que modificarà els recorreguts dels busos del centre, els més rendibles. “TMB tindrà dèficit i el més lògic és que tingui més pes a l’accionariat [de TRAM]”, apunta el cofundador de l’associació Plataforma per a la Promoció del Transport Públic (PTP) Manel Ferri.

En aquest sentit, el consultor ferroviari Jordi Julià concedeix que el tramvia podria ser operat per TMB però que, en tot cas, no és una qüestió “rellevant” pel que fa a l’aspecte tècnic. Quant a l’afectació a les línies de bus de TMB, recorda que és una empresa pública i que no està concebuda per fer diners. Consultades per aquesta redacció, fonts de FGC han preferit no fer cap comentari sobre les negociacions.

Els esculls de la negociació

Ferri coincideix en considerar una anomalia la situació actual: “Sempre hauria d’haver estat públic i segurament ens hauria estalviat problemes amb la unió”. Veu una “notícia bona” que la participació pública a l’accionariat de TRAM pugi, tot i que avisa de diversos esculls per a la negociació. En primer lloc, el preu de la tarifa tècnica: planteja si ha de seguir sent el mateix o si hauria de canviar. En segon lloc, quina ha de ser la nova participació pública a l’accionariat. Segons quina ampliació deixaria igualment TMB i FGC amb escàs poder de decisió al consell d’administració. Per últim, avisa sobre l’ús de les cotxeres: són propietat de TRAM i els tramvies nous que vindran amb la unió les hauran de fer servir, a més de circular per les vies de la concessió privada.

Sigui com sigui, el projecte urbanístic per a la unió ja està encarrilat i les negociacions amb TRAM en marxa. La primera fase de les obres està previst que comenci a la tardor i s’encadeni sense cap pausa amb la segona fase. Tant Manel Ferri com el consultor ferroviari Jordi Julià veuen amb bons ulls la unió del tramvia. “Quan s’hagi fet la gent dirà: “Per què no s’havia fet abans?””, opina l’enginyer de camins Jordi Julià.

Més informació

Nou comentari