El projecte de connexió del tramvia per la Diagonal, finalment, s’ha desfet d’alguns dels últims serrells que el bloquejaven. Un pacte del govern municipal amb Esquerra Republicana ha acabat permetent que tiri endavant la proposta d’urbanització de l’espai per on passarà el nou tramvia, a més de tancar el conveni necessari entre l’Ajuntament de Barcelona i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). D’aquesta manera, les obres podran començar “la tardor del 2021”, ha garantit l’alcaldessa de la ciutat, Ada Colau. En el mateix sentit, la tinent d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, ha dit que les tasques han de durar “entre 20 i 22 mesos” i que “el darrer trimestre del 2023 podria estar en servei” el tramvia fins a Verdaguer.
Per la seva part, el portaveu d’ERC, Jordi Coronas, ha reivindicat que l’acord garanteix que l’actual concessionària, que aplega diferents empreses privades, “no guanyarà un sol euro més dels que està guanyant ara”. Així, tot i augmentar el servei que es cobrirà amb més parades, es referma que els privats que actualment dominen la concessió de Tram no augmentaran els beneficis. “Estem proposant un canvi de regles del joc” perquè ara “tota la inversió és pública”, ha destacat Sanz. En el conveni, a més, s’estableix el compromís que l’any 2032 la gestió del tramvia passi íntegrament a un operador públic.
D’aquesta manera, tot i que encara ha de passar pel plenari municipal i pel Consell d’Administració de l’ATM, avui s’ha oficialitzat la llum verda a la primera fase de la connexió del tramvia per la Diagonal. Aquestes obres consisteixen a allargar la línia del Trambesòs des de Glòries fins al carrer Girona, a l’altura de la parada de Verdaguer.
Segons el conveni, això suposarà una inversió de l’Ajuntament de 56 milions d’euros per a la urbanització de la zona afectada i una altra inversió de 61 milions d’euros a càrrec de l’ATM, que se centrarà en la infraestructura tramviària i en l’adquisició dels combois.
El govern municipal treurà a concurs les obres dels dos projectes d’urbanització a l’estiu, amb la voluntat d’iniciar els treballs durant la tardor del 2021. El pressupost a càrrec municipal consta de dues parts. Una inversió de 35 milions aniran abocats a la reurbanització de la Diagonal, en tram Girona-Castillejos, i una altra de 21,4 milions d’euros, que es dedicaran a la urbanització del parc de la Canòpia.

La segona fase de la connexió, més propera
La redacció del conveni inclou també el compromís que la segona fase de la connexió del tramvia, que allargaria el Trambaix des de Francesc Macià fins a Verdaguer, comenci “com a molt tard” quan finalitzin les obres de la primera fase. Així, pròximament s’haurà de redactar els projectes d’aquesta ampliació final i detallar també “quines actuacions finançarà cada entitat”.
De moment, però, l’objectiu del consistori és complir els compromisos anunciats avui. La idea és que aquest mandat es compleixi el projecte d’iniciar les obres perquè en uns tres anys es pugui fer el trajecte entre Glòries i Verdaguer en només 7 minuts. En aquest sentit, Pere Torres, director general de l’ATM, ha aclarit que la coordinació general del projecte la farà BIMSA. A més, ha puntualitzat que hi haurà licitacions i adjudicacions conjuntes.