Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La licitació de l’AMB d’un contracte de 600 milions, sota sospita per limitar la competència
  • CA

Nou capítol en la història de desamor entre l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO). L’òrgan de control del compliment de les normes de lliure competència posa en dubte una licitació publicada el 7 de maig per gestionar el transport en autobús entre municipis com Castelldefels, Viladecans, Gavà i la ciutat de Barcelona, entre d’altres. El contracte està valorat en gairebé 603 milions d’euros, però el pressupost de licitació que s’ofereix és de només 303 milions d’euros. Fins aquí res que no es produeixi altres licitacions: l’administració ofereix el que calcula que pot pagar. En canvi, a parer de l’ACCO, hi ha “riscos greus” que la licitació limiti la competència lliure.

En concret, el contracte és per controlar el servei de transport en bus entre Barcelona i les localitats de Castelldefels, Gavà, Viladecans, el Prat de Llobregat, Cornellà de Llobregat, L’Hospitalet de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Esplugues de Llobregat, Sant Climent de Llobregat i Sant Boi de Llobregat.

Per tres motius

En un escrit enviat el 12 de juny, l’ACCO avisa l’ens metropolità que la licitació és “altament restrictiva de la competència”. L’òrgan, que destaca la millora de l’AMB en matèria de competència amb relació a altres licitacions, opina així per tres motius.

  • El primer és la manca de divisió en lots del contracte i la falta de justificació sobre per què no s’ha fet.
  • El segon és que “s’exigeix un nivell de solvència, tant econòmica, com tècnica, com professional, molt elevat que limita injustificadament el nombre d’operadors que poden participar en la licitació”.
  • El tercer i últim és el sistema de puntuació previst, que no contempla les “diferències significatives” pel que fa al preu que ofereix cada oferta.

Per tot plegat l’ACCO, depenent de la Generalitat de Catalunya, fa un requeriment perquè l’AMB retiri la licitació, que està oberta fins al 7 de juliol. L’ens metropolità disposa d’un mes per valorar el pròxim pas, i fonts internes consultades pel TOT Barcelona traslladen que s’està “valorant”. Aquest cas recorda al que va envoltar la licitació i adjudicació del servei d’Aerobús, que Competència va tombar perquè l’AMB forma part d’una unió d’empreses que es va presentar al concurs. En el mateix ple del consell metropolità que es va aprovar la licitació del bus entre Castelldefels, Gavà, Viladecans i Barcelona, entre d’altres, l’AMB havia de votar si aixecava la suspensió de la licitació de l’Aerobús però finalment es va retirar el punt de l’ordre del dia. El cas va acabar amb la renúncia de l’adjudicatària.

Podria acabar als tribunals

Aquest avís és l’inici dels “tràmits formals”, segons adverteix l’ACCO, perquè l’òrgan regulador pugui, en un futur, impugnar la licitació. Després del mes de què disposa l’AMB per decidir què fer, i en cas que l’ens metropolità no atengui la petició de Competència, l’òrgan disposarà de dos mesos per valorar si porta la licitació als tribunals via recurs contenciós administratiu.

Més notícies
La licitació de l’Aerobús investigada per Antifrau acaba amb la renúncia de l’adjudicatària
Notícia: La licitació de l’Aerobús investigada per Antifrau acaba amb la renúncia de l’adjudicatària
Comparteix
La Unió Temporal d'Empreses que havia guanyat el concurs està sent investigada per una possible manipulació
Competència portarà a tribunals l’Àrea Metropolitana per dos contractes de bus milionaris
Notícia: Competència portarà a tribunals l’Àrea Metropolitana per dos contractes de bus milionaris
Comparteix
Els concursos per operar dues línies a Horta i un servei interurbà al Baix Llobregat, al punt de mira després de l'expedient contra l'Aerobús

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa