El ple de dimarts 25 de febrer de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) apuntava a dia clau per a l’ens. Els partits que formen l’organisme es reuneixen demà en plenari per votar sobre diverses qüestions, entre les quals hi havia aixecar la suspensió de la licitació de l’Aerobús després que al ple de desembre s’aturés. Finalment, i segons ha pogut saber el TOT Barcelona, la votació no es portarà a terme.
La decisió de cancel·lar en un primer moment la licitació va arribar després que l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) expedientés cinc empreses que van participar al concurs per, presumptament, haver manipulat la contractació.
Fonts consultades per aquest diari argumenten que l’ACCO encara “ha d’emetre un informe sobre la reclamació que va fer una de les empreses licitadores” del concurs. Afegeixen que l’expedient iniciat per l’organisme de Competència segueix obert.
[r:1]
L’ordre del dia del ple de dimarts incloïa una votació sobre l’aixecament de la suspensió de la licitació, que encara està sota l’examen de l’ACCO i de l’Oficina Antifrau, a qui Competència va derivar el cas perquè l’estudiés. L’ACCO va observar “indicis racionals” d’irregularitats en el procés després d’uns escorcolls domicilaris en què es va constatar que l’AMB forma part d’una de les companyies aspirants a gestionar l’Aerobús, segons va publicar el TOT Barcelona. Es tracta d’una Unió Temporal d’Empreses (UTE) formada per Tusgsal, SGMT i Transports Ciutat Comtal. Aquesta última està participada per Moventia, l’AMB i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).
Així doncs, l’ACCO va advertir l’ens metropolità per l’existència d’un possible conflicte d’interès entre l’AMB i l’oferta provisionalment guanyadora. L’ens va aturar la licitació fins que es resolgués l’expedient “tenint en compte que la licitació encara no es troba adjudicada i que l’empresa millor classificada podria estar implicada en una conducta restrictiva de la competència”. A més, van sol·licitar que es tramités “com a procediment sumaríssim” perquè fos ràpid, ja que el curs natural d’aquest tipus de casos pot durar fins a 18 mesos. Ara per ara, però, l’ACCO no ha tancat el procés i l’AMB volia aixecar la suspensió, cosa que finalment no farà.
En el seu moment l’AMB va defensar la legalitat del procés: “El concurs públic i la licitació del servei d’Aerobús, realitzat per l’AMB, s’ha dut a terme de forma clara i transparent, amb tots els requisits legals i amb total transparència”.
[r:2]
El bus llançadora entre el centre de Barcelona i l’Aeroport és un dels serveis més lucratius que subcontracta l’organisme metropolità, amb un valor estimat de quasi 90 milions d’euros. L’actual prestadora del servei és l’empresa Serveis Generals de Mobilitat i Transport (SGMT).