La licitació de l’Aerobús investigada per Antifrau acaba amb la renúncia de l’adjudicatària

La Unió Temporal d'Empreses que havia guanyat el concurs està sent investigada per una possible manipulació

La licitació de l’Aerobús, el servei de transport que connecta Barcelona amb l’aeroport del Prat, ha estat en el punt de mira des del desembre de 2018. Va ser llavors quan l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) va tombar l’adjudicació, responsabilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). El consell metropolità de l’AMB havia atorgat el servei de l’Aerobús a una Unió Temporal d’Empreses (UTE) formada per Transports Urbans i Serveis Generals (Tusgsal), Serveis Generals de Mobilitat i Transport (SGMT) i Transports Ciutat Comtal (TCC), una empresa participada per Moventia, la pròpia AMB i per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). L’adjudicatari fins al 2018 era SGMT. 

Segons ha avançat Metrópoli Abierta i han confirmat fonts coneixedores al TOT Barcelona, el consell metropolità de l’AMB d’avui, fet de forma telemàtica, ha adjudicat l’Aerobús a l’UTE formada per Alcalabus, Castromil i Monforte. L’UTE que havia guanyat el concurs inicialment ha renunciat a l’adjudicació, segons fonts consultades pel TOT Barcelona. El següent pas és que l’UTE que s’ha quedat ara el servei d’Aerobús, un contracte valorat en uns 90 milions d’euros, presenti la documentació necessària per fer efectiva la concessió.

Competència va derivar el cas a l’oficina d’Antifrau perquè l’estudiés i la sospita d’irregularitats planava sobre l’UTE guanyadora del concurs. Competència sospita que s’haurien coordinat, presumptament, per manipular el concurs i obtenir el contracte. Es dona el cas que una de les integrants de l’UTE, Transports Ciutat Comtal (TCC), està participada per l’empresa pública Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que forma part de l’AMB. La institució metropolitana, per tant, s’estaria adjudicant a sí mateixa part del contracte. 

L’AMB ja es va veure obligada a retirar un punt de la votació del consell metropolità del 25 de febrer. Aquest punt pretenia aixecar la suspensió aprovada pel propi ens davant el toc d’atenció de l’ACCO, però a última hora la votació va caure de l’ordre del dia. Fonts coneixedores argumentaven a aquest diari que la decisió havia estat presa perquè Competència encara no havia resolt l’expedient obert contra l’adjudicatària. 

Competència avisa: no se salven de possibles sancions 

El director de l’ACCO, Marc Realp, valora en declaracions a aquest diari com una “bona solució” la concessió a una nova UTE que fins ara mai havia operat l’Aerobús, perquè “permet introduir competència al mercat”. Pel que fa a la decisió de l’UTE que va guanyar el concurs en un primer moment de renunciar-hi, Realp matisa que això no atura l’expedient obert per Competència i que podria suposar sancions. Aquestes sancions podrien ser per a l’empresa, per als directius o podria comportar la prohibició de ser contractades per l’AMB durant un període de temps.

L’expedient, de totes maneres, continua obert i estava previst que es resolgués abans de Setmana Santa. La crisi sanitària, però, està retardant el tancament del cas tot i que Realp creu que podrà fer-se dins del mes d’abril. Sobre si l’expedient de l’ACCO és la raó que ha portat l’adjudicatària a renunciar al contracte, Realp admet que ho desconeix. 

Realp considera que l’AMB tenia dos opcions. La primera passava per prorrogar el contacte vigent amb l’adjudicatària SGMT, que operava l’Aerobús fins ara. SGMT està participada per Tusgsal i TCC. La segona era la retirada de l’adjudicatària investigada per Competència i atorgar el servei a l’UTE que va quedar segona al concurs, que ha estat finalment la conclusió de la polèmica. Aquesta segona via, per a Competència, almenys ha evitat “mantenir aquest mercat tancat durant una dècada més”.

Nou comentari